Neuigkeiten

12. November 2025
Neuerscheinung: communication +1 Sonderausgabe zu „Digitaler Souveränität“
Erforschung der zeitgenössischen digitalen Politik
Neuerscheinung: communication +1 Sonderausgabe zu „Digitaler Souveränität“

Erforschung der zeitgenössischen digitalen Politik

Als Folgepublikation zur SFB- Ringvorlesung im Sommer 2024 ist nun die Sonderausgabe zu Digitaler Souveränität bei communication +1 erschienen, herausgegeben von Christoph Borbach und Tristan Thielmann.

→ Zur Sonderausgabe

Über die Sonderausgabe

Diese Sonderausgabe befasst sich mit digitaler Souveränität als einem der bestimmenden, aber umstrittensten Konzepte der zeitgenössischen digitalen Politik. Während Souveränität traditionell mit dem Nationalstaat verbunden war, zeigen aktuelle Debatten – von Plattform-Governance und Datenkapitalismus bis hin zum Diskurs über souveräne KI – dass Macht zunehmend durch Unternehmensinfrastrukturen und algorithmische Systeme vermittelt wird. Die Sonderausgabe vereint inter- und transdisziplinäre Perspektiven aus den Bereichen Medien- und Kommunikationswissenschaft, kritische KI- und Datenforschung, Wissenschafts- und Technikforschung, politische Philosophie, Soziologie und Informationssystemforschung und untersucht, wie Souveränität in verschiedenen soziotechnischen Bereichen umgesetzt, verhandelt und neu konfiguriert wird. Anstatt Souveränität als stabiles Eigentum – von Staaten, Organisationen oder Individuen – zu behandeln, konzeptualisieren die Autor*innen sie als relationales und transformatives Konzept, das in Design, digitalen Praktiken und Technologien der Datenifizierung eingebettet ist. Die Beiträge zeigen, dass digitale Souveränität am besten als vielschichtiger Ort verstanden werden kann, an dem Infrastrukturen, Datenethik und Vorstellungswelten aufeinandertreffen, und stellen in den Vordergrund, wie Handlungsfähigkeit und Autonomie innerhalb der verflochtenen Mensch-Maschine-Ökosysteme des digitalen Zeitalters neu definiert werden. Auf diese Weise positioniert die Sonderausgabe die digitale Souveränität als zentrales Untersuchungsobjekt für Critical AI and Data Studies und bietet konzeptionelle Werkzeuge, um sich mit ihren Praktiken, ihrer Ethik, ihren Plattformen und Theorien auseinanderzusetzen.

Die Sonderausgabe enthält Beiträge unserer Mitglieder Tristan Thielmann, PI von P04 „Precision Farming: Ko-operative Praktiken des Virtual Fencing“, und Christoph Borbac, Forscher von P04 „Precision Farming: Ko-operative Praktiken des Virtual Fencing“, zum Thema „The Digital Leviathan: Medializing Sovereignty for Critical AI and Data Studies” und anderen, darunter Leah Miriam Friedman, Gwen Lisa Shaffer, Renée Ridgway, Anne Mollen, Jose Francisco Marichal, Thomas Wendt, Stephan Packard, Dennis Lawo, Gunnar Stevens und Jenny Berkholz.

Über communication +1

communication +1 ist eine begutachtete Open-Access-Zeitschrift, die neue Ansätze fördert und neue Horizonte in der Kommunikationswissenschaft aus interdisziplinärer Perspektive eröffnet. Die Zeitschrift widmet sich insbesondere der Förderung von Forschungsarbeiten, die neue Forschungsbereiche erschließen und neue Grenzen theoretischer Aktivitäten ausloten, indem sie die Kommunikationswissenschaft mit etablierten und neuen Forschungsprogrammen in den Geistes-, Sozial- und Kunstwissenschaften verknüpfen.

04. November 2025
Report „War Sensing through the Telegram Archive of the War“
About the conference and data sprint (23.
Report „War Sensing through the Telegram Archive of the War“

About the conference and data sprint (23.- 25.09.2025)

The three-day hybrid event “War Sensing Through the Telegram Archive of the War” consisted of two interconnected parts: a public conference and a semi-public data sprint. The conference brought together around 40 participants, whereas the subsequent semi-public data sprint convened a group of about 20 scholars from various disciplines such as media and communication studies, sociology, engineering, data science and history, as well as practitioners from archival institutions and non-governmental organisations, including human rights monitoring and OSINT groups. 

Rooted in the interdisciplinary focus of the CRC 1187 “Media of Cooperation” with its praxeological approach to digital and data-based media, the conference and data sprint, co-organised by the “War Sensing” project (European University Viadrina and the CRC “Media of Cooperation”) and the Telegram Archive of the War (Center for Urban History in Lviv) opened up a framework for collaborative knowledge production addressing ethical challenges to work with archived social media data from multidisciplinary experiences. This event format is a continuation of the collaboration between the War Sensing project and the Center for Urban History and builds on the previous data sprint “Memory under Fire” with the Telegram Archive of the War (further: the Archive) organised in 2022 (see Bareikytė et al. 2024). In 2025, the collaboration continued the research on digital platform archives with contemporary questions, while addressing ethical implications of archiving user-generated content, and asking how to collaboratively work with ephemeral and fragile digital data.

As the ongoing Russia’s full-scale war against Ukraine is documented not only by institutions but also by civilians who record and share their experiences via digital platforms, Telegram plays a crucial role as a space for coordination, expression, information exchange, and collective sense-making (Nazaruk, 2022). The Archive, curated by the Center for Urban History in Lviv, thus captured a part of the digital dimension of the war. Since February 2022, the Center has been systematically archiving public Telegram channels related to the war, including those used for evacuation, OSINT, mutual aid, memes, infrastructures, or local reporting. The Archive, therefore, offered a unique basis for empirical, inventive and interpretive research into how war is experienced, represented and documented. 

 

Opening the conversation: Program summary of the events

The conference and data sprint was opened with an event on 22 September in Frankfurt (Oder) by Dr. Susanne Spahn (University of Passau), who presented her book “The Russia Network: How I became a Russia expert and why I can no longer be one today” [Das Russland-Netzwerk: Wie ich zur Russland-Versteherin wurde und warum ich es heute nicht mehr sein kann]. Moderated by Johanna Hiebl (European University Viadrina), the public event engaged a diverse audience of Frankfurt residents and university employees discussing the scale of Russia´s information influence in Germany. A specific focus was laid on how the so-called alternative media in Germany can be used as a mouthpiece for the propagandist narratives of the Russian regime or sabotage recruiting. 

On 23 September, the hybrid conference connected Frankfurt (Oder) and Lviv, with a keynote lecture by the event co-organiser Taras Nazaruk (Center for Urban History) about the context of establishment and curatorial ethics of the Telegram Archive of the War. Nazaruk outlined the ethical and contextual challenges of archiving digital communication from Telegram during the ongoing war. During the evening keynote sessions, Miglė Bareikytė (European University Viadrina) moderated a talk and discussion by Asia Bazdyrieva (University of Applied Arts Vienna) & Svitlana Matviyenko (Simon Fraser University) and a talk and discussion by Daria Hetmanova (Simon Fraser University). Bazdyrieva and Matviyenko outlined their notion of the “Labour of Witnessing” as an often invisible form of experience, examined through feminist and critical theory. They also reflected on how the environment exposes the complexities of war and makes them visible. The public conference concluded with a keynote talk by Daria Hetmanova, who presented her research into mechanisms and practices of detention and filtration on the temporarily occupied territories of Ukraine with an aim to understand how these detentive environments reproduce and extend through temporal and spatial dimensions.

The public talks were complemented by three tutorials focusing on the practical implementations of doing research with/on Telegram: Sayyara Mammadova (Atlantic Council) presented hands-on insights on how to start investigative processes with Telegram. Kateryna Maikovska (University of Vienna) brought the group into reflective work about doing digital ethnography on Telegram. Guillén Torres Sepulveda (Berkeley Human Rights Center), in his tutorial presented how exposure to sensitive content is not neutral, but can cause emotional and ethical challenges. He also highlighted how the investigator’s own agency influences both the interpretation and practice of doing digital investigations.  

 

Exploring War Through Data: Summary of the Data Sprint

During the data sprint, we invited scholars, archivists, civic tech and OSINT communities, and civil society actors to work collaboratively with selected datasets from the Telegram Archive of the War. The data sprint participants explored curated datasets by joining one of the following pre-defined research projects: detention and filtration, sabotage, crowd witnessing (cf. Andén-Papadopoulos, 2013) and trustworthiness of OSINT outputs (cf. Digital Method Initiative, 2024). Data sprint is an intensive research method that brings participants from interdisciplinary backgrounds to collectively analyse (digital) data in one space for a limited amount of time. Drawing on the open, experimental ethos of hackathons and barcamps, they foster interdisciplinarity through shared space, hands-on-data methods, and collaborative knowledge production (Venturini, Munk & Meunier, 2016). 

 

Group 1: Mapping Infrastructures of Filtration through the Telegram Archive of the War

The primary objective of the first group was to identify patterns in how infrastructures of filtration unfold beyond formal governance, focusing on the preparation and normalisation of filtration and detention practices that were discursively supported from the first day of the full-scale invasion. As a subproject of “Occupation Watch” (a CIDER initiative), this project aimed to contextualise and critically examine records issued by the occupiers by analysing Telegram channel messages and comments from pro-Russian sources. 

The group work was guided by the following research question: How do public Telegram communications reflect and document the filtration practices of Russian occupation in Ukraine, such as detention sites, and how these practices evolved over time? One has to remark here that also civilians documented their lived experiences of this control and administrative changes through local resistance, but following a do-no-harm approach for individuals now living under occupation, this data could not be considered during the data sprint. This is why the focus for the analysis was placed on Telegram communication close to narratives of the Russian regime. 

The project group was searching the Telegram Archive within the whole archived period from 28.02.2022 to 31.12.2023 for the keyword of “filtration” in Russian and coding Telegram data directly in the interface of the Archive. This allowed for an analysis of both the conduct of Russian combatants (via posts) and the motivations of the pro-Russian individuals participating in discussions (via comments). The group could trace back how pro-Russian channels portrayed the construction of filtration practices as “cleansing” or “curing” Ukraine of Western influence. This discourse, reinforced by hateful speech and dehumanising narratives, shows how digital communication spaces contributed to the conceptual and psychological infrastructure of violence exposing a horrifying mentality that justified atrocities, war crimes and the war itself.

 

Group 2: Sabotage on Telegram

The second group aimed to understand how sabotage is narrated in Telegram, and how sabotage is an example of a contemporary form of destabilisation and, especially, resistance during war. Ukrainian citizens and other resistance groups repurposed the platform to organise and deliberate upon the acts of sabotage, demonstrating its role not only as a tool for oppression but also as a tool of resistance to occupation, giving insights into how opposition is organised and sustained under Russian occupation in eastern parts of Ukraine and within Russia itself. 

The group investigated the following research questions: “How do the sabotage groups establish their presence on Telegram: what are their vernacular practices?” and “How is sabotage as a practice and the positionality of the authors are defined and metaphorised?” 

Their work delved into how these channels define and represent sabotage, establish their digital identities, and communicate their objectives to their audiences. Specifically, the group’s qualitative approach of in-depth analysis of selected messages focused on understanding how specific sabotage channels established themselves, communicated this establishment, and what topics and activities they talked about in the first months of their establishment. The group narrowed the focus to three anti-Russian public channels and conducted three rounds of open coding on the selected initial posts, developing categories related to positionality, self-reference, framing of actions, functions and narratives of the posts. 

This qualitative approach aimed not for a total representation of the channels‘ activities but for a deeper understanding of the foundational narratives and operational framing of sabotage-focused Telegram channels and is planned to be further developed in a co-authored academic paper.

 

Group 3: It has begun. The first hours of the invasion: witnessing the outbreak of the war through urban chats

Telegram platform also served as a chronicle of the war’s impact on civilians, documenting their responses during the first hours of the invasion. The third research group focused on how the outbreak and first hours of Russia’s full-scale invasion were witnessed and experienced by residents of one city in the eastern part of Ukraine. By analysing public Telegram chats from February 24, 2022, the group investigated the immediate social and informational dynamics of a city under attack. The research questions were the following: “How did the outbreak of the full-scale invasion become witnessable through Telegram?” and “What practices does it allow one to analyse in the context of invasion based on its representation on Telegram?”. The group investigated approximately 7,000 messages from city-based chats using a combination of distant and close reading techniques. For distant reading, the group used web-based text analysis to identify high-frequency words. For close reading, each group member took several keywords for a qualitative analysis and contextualisation. Afterwards, thematic coding revealed the most frequent concerns among residents, including transportation, shelters, medical, telecom, and food supplies, shelling/explosion, civilian harm, among others. The analysis highlighted an overwhelming sense of confusion and uncertainty, as citizens sought answers to urgent, life-critical questions while adapting to rapidly changing conditions, including the access to crucial societal services, including pharmacies, or questions about the potential attacks on civilians by the Russian troops. Despite the chaos, the data also revealed a process of civilian adaptation even during this first day. By the end of the day, alongside persistent uncertainty, messages of gratitude began to appear, directed toward the Ukrainian army and service providers.

At the end of the datasprint the third project group expressed interest in critically assessing the efficacy of methodologies such as distant reading or developing a context-specific glossaries to better interpret the unique linguistic and cultural nuances that have transformed since the beginning of the full-scale invasion.

 

Group 4: Evaluation of the trustworthiness of OSINT outputs on Telegram 

This oscillation between confusion and coordination mirrors the broader messiness of the information flux during the war, but also beyond. As communication intensified on social media, a dramatic increase in user-generated content emerged, some of which aimed to clarify this messiness, while others aimed to enlarge the noise. These dynamics of social media, with increased access to publicly shared Open Source Information (OSINF), introduce the need to and challenges in assessing the trustworthiness and authenticity of publicly shared content. 

Building on the Amsterdam Matrix (Digital Methods Initiative, 2024), an analytical framework and its application handbook published by the members of OSINT for Ukraine (Hiebl et al., 2025), the fourth project group aimed to test the Amsterdam Matrix and adapt this framework to Telegram’s specific platform affordances, focusin on two questions: “Which elements of the Amsterdam Matrix are adaptable to Telegram’s architecture?” and “What new parameters should be added to assess OSINT credibility within Telegram’s ecosystem?”. 

By exploratory analysis and collaborative qualitative coding of a small sample dataset of OS(INT)-labelled Telegram messages, the group observed a notable variation in textual and thematic formats of outputs. This led to informed proposals for modifying or replacing certain parameters of the Amsterdam Matrix – originally developed on the basis of posts from Twitter/X – to better suit Telegram’s platform affordances. A significant challenge noted by the group was assessing the large volume of low-quality and difficult-to-verify content. As a related side project, the team also explored methods for verifying the integrity of data within the archive to certify if content was altered by computational methods.

These verification challenges exemplify how methodological concerns are inseparable from effective sense-making in a chaotic information environment. Looking forward, this project group anticipates developing educational materials based on these findings and integrating AI into investigative workflows to scale-up and strengthen verification efforts.

 

A word of thanks from the organisers

The format of the hybrid conference and data sprint around the Telegram Archive provided a space to carry out hands-on-data research, discuss the intersection of different approaches and ethical challenges by drawing on specific thematic and temporal contexts. Beyond the specific findings of each research group, the data sprint surfaced several overarching themes concerning ethical and methodological challenges that came up while collaboratively working with the digital data archived by the Telegram Archive of the War. Participants grappled with issues regarding the research ethics such as anonymisation/pseudonymisation of user data, how to write about distressing and sensitive content from Telegram for a public audience, and navigating further issues, such as ensuring that no harm is caused to data producers, discussing the functionality of the tool and its potential improvements, and the future direction of research.

In times of war in Ukraine and thus in Europe, when ongoing Russia‘ s bombardment a make collaborative travelling to/from Ukraine and thus research in one place difficult, this hybrid conference and data sprint was a meaningful way to continue to do research despite these circumstances and engage with war-related issues that are pressing for participants from academia and praxis. As organisers of the workshop, we want to thank everyone who joined this workshop for their mutual support and collaboration.

Project “War Sensing” (Prof. Dr. Miglė Bareikytė & Johanna Hiebl) and The Center for Urban History/”Telegram Archive of the War” (Taras Nazaruk)

30. October 2025
Neuerscheinung: Akustische Interfaces
Interdisziplinäre Perspektiven auf Schnittstellen von Technologien, Sounds und Menschen
Neuerscheinung: Akustische Interfaces

Interdisziplinäre Perspektiven auf Schnittstellen von Technologien, Sounds und Menschen

herausgegeben von Christoph Borbach (Universität Siegen, SFB 1187), Timo Kaerlein (Ruhr-Universität Bochum), Robert Stock (Humboldt-Universität Berlin) und Sabine Wirth (Bauhaus-Universität Weimar)

Der Sammelband „Akustische Interfaces: Interdisziplinäre Perspektiven auf Schnittstellen von Technologien, Sounds und Menschen”, erschienen bei Springer als Open-Access Buch, eröffnet neue Perspektiven auf die Mediengeschichte und -praxis analoger und digitaler Interfaces.

 

→ Zum E-Book

 

Über das Buch

In der aktuellen Medienkultur gewinnen akustische Interfaces zunehmend an Bedeutung, wie es sich in vielen Alltagsbereichen wie der Arbeit, Mobilität, aber auch Freizeit zeigt. Der Band nimmt diese Entwicklung zum Anlass, neue Perspektiven auf die Mediengeschichte und -praxis analoger und digitaler Interfaces zu eröffnen, um die Bedeutung des Akustischen für die Ausdifferenzierung gegenwärtiger Interfacekulturen herauszuarbeiten. Die rezente Ubiquität von Smart Speakern, Natural Language Processing und Voice User Interfaces deutet einen Paradigmenwechsel in der Human-Computer Interaction an, dessen medienkulturelle Bedeutung nur durch eine vergleichende Betrachtung aus Sicht der Media und Sound Studies, der Ludomusicology und der Dis/Ability Studies angemessen behandelt werden kann. Erst digitale Infrastrukturen und Machine Learning-Algorithmen machen Voice Assistant-Technologien zur gesellschaftlichen Realität. Dies lädt dazu ein, ihre Kultur- und Technikgeschichte, ihre Medienpraxis, Affordanzen und Plattformisierung einer genaueren Untersuchung zu unterziehen und dabei ästhetische mit technischen sowie historische mit informatischen Analyseansätzen zu kombinieren. Dadurch werden die vielfältigen und widersprüchlichen Politiken akustischer Interfaces in ihrer Tiefendimension und Entfaltung im 20. und 21. Jahrhundert exemplarisch erschlossen. Die Analyse geht damit über eine rein gegenwartsbezogene Diagnose hinaus und formuliert zugleich kritische Positionen für die Kontextualisierung zukünftiger akustischer Interface-Technologien.

 

Im Sammelband finden sich Beiträge von Christoph Borbach, wissenschaftlicher Mitarbeiter im Projekt P04 Precision Farming: Ko-operative Praktiken des Virtual Fencing, zusammen mit Benjamin Lindquist zu „Körper, Stimmen, Prothesen. Eine Geschichte sprechender Interfaces als Assistenztechnologien“  und von Tim Hector, wissenschaftlicher Mitarbeiter im Projekt B06 Un-/erbetene Beobachtung in Interaktion: Smart Environments, Sprache, Körper und Sinne in Privathaushalten, zusammen mit Benedikt Merkle zu „Werkzeuge und Medienpraktiken. Intelligente persönliche Assistenten und das Paradigma objektorientierten Programmierens“.

28. October 2025
Stellenausschreibung: SHK/WHB-Stelle im Teilprojekt B05
Stellenausschreibung: SHK/WHB-Stelle im Teilprojekt B05

STELLENAUSSCHREIBUNG:

Du bist interessiert, organisiert und hast Lust, in einem kleinen Team in die spannende und abwechslungsreiche Welt der wissenschaftlichen Arbeit einzutauchen? Veranstaltungen mitzugestalten und bei der Datenerhebung mitzuwirken klingt nach deinem Ding und du möchtest Wissenschaft online und offline erlebbar machen? Dann suchen wir genau dich!

SHK/WHB-Stelle im SFB-Teilprojekt B05 „(Frühe) Kindheit und Smartphone. Familiäre Interaktionsordnung, Lernprozesse und Kooperation“

Im DFG-Sonderforschungsbereich 1187 „Medien der Kooperation“ suchen wir eine studentische Hilfskraft (SHK) oder eine wissenschaftliche Hilfskraft mit Bachelor-Abschluss (WHB) für das Teilprojekt B05 „(Frühe) Kindheit und Smartphone. Familiäre Interaktionsordnung, Lernprozesse und Kooperation“ des zum

1. Januar 2026 zu folgenden Konditionen:

  • 5-10 Stunden/Woche (nach Vereinbarung)
  • zunächst für 1 Jahr, mit der Möglichkeit einer Verlängerung
  • Beschäftigung auf Grundlage des Wissenschaftszeitvertragsgesetzes

 

Was dich bei uns erwartet:

  • (Erziehungs-)Wissenschaft praxisnah: Du interessierst dich für Themen der Kindheit, Medien und Digitalität. Deine Mithilfe bei der Recherche von passender Literatur, der Korrektur von Publikationen, der Transkription von Forschungsdaten ist gefragt.
  • Hands-on bei Events: Deine Ideen und Hände sind gefragt. Hilf mit bei der Organisation und Durchführung öffentlicher Veranstaltungen, z.B. Workshops, Tagungen und einer Ausstellung.
  • Teil des Teams: Deine Teilnahmen an unseren (Online-)Teammeetings sind ebenso gefragt wie deine Ideen.

 

Was du mitbringen solltest:

  • Du bist in Erziehungswissenschaft, Sozialwissenschaft oder Medienwissenschaft immatrikuliert.
  • Du interessierst dich für Kindheitsforschung und das Aufwachsen von Kindern im Kontext von Digitalisierung.
  • Du hast Spaß daran, Dinge zu organisieren und an gesellschaftlichen Themen mitzuwirken.
  • Du arbeitest strukturiert, bist eigenständig und verantwortungsbewusst.

 

Was wir dir bieten:

  • Ein motiviertes, nettes Team und eine entspannte Arbeitsatmosphäre.
  • Flexible Arbeitszeiten und Homeoffice-Möglichkeit – damit Uni und Job zusammenpassen.
  • Spannende Einblicke in die Projektarbeit und Wissenschaftsorganisation rund um unsere Langzeitstudie im Kontext von Kindheit, Medien und Digitalität.

 

Klingt gut? Dann schick uns eine kurze Bewerbungbis zum 15.11.2025 und zeig uns, warum du perfekt in unser Team passt. Sende deine Bewerbungsunterlagen (Motivationsschreiben, Lebenslauf, Zeugnisse) in einer pdf-Datei an Dr. Astrid Vogelpohl (astrid.vogelpohl@uni-siegen.de). Wir freuen uns darauf, dich kennenzulernen.

Weitere Informationen zu unserem Forschungsprojekt und dem Sonderforschungsbereich findest du hier: https://www.mediacoop.uni-siegen.de/de/projekte/b05/

 

Deine Ansprechperson:

Dr. Astrid Vogelpohl

astrid.vogelpohl[æt]uni-siegen.de

16. October 2025
Start of Lecture Series on „Synthetic Methods“
Challenges and affordances of doing media research with generative AI
Start of Lecture Series on „Synthetic Methods“

Challenges and affordances of doing media research with generative AI

This series explores the challenges and affordances of doing media research with generative AI. AI is not only a subject of media studies, but deployed to collect data, interpret texts, perform mult-modal analysis, and assist writing. But what happens when prompts, models, and training data enter the methodological core of media studies? On what grounds can we cooperate with AI in research? The seminar series Synthetic Methods takes these questions as its point of departure. It explores current practices, tools, approaches and issues of synthetic methods, asking how AI participates in producing, mediating, and interpreting knowledge.

In recent years, the tools and infrastructures of generative AI—large language models, multimodal systems, and computer-vision pipelines—have begun to blur the boundaries between data collection, analysis, and interpretation. AI does not simply assist researchers in automating tasks; it brings in its own epistemic logics, biases, and inscriptions. Text and image generation models suggest categories, segment data, or simulate field interactions. They act as synthetic interlocutors in ethnographic work, as co-coders in qualitative analysis, or as analytical lenses in cultural analytics. The series engages with these developments hands-on and conceptually, examining what it means to “do research with AI.”

At the centre of the series lies an interest in the distributed accomplishment of discovery between humans and AI. Instead of handing analytical capacity entirely to computational systems, we will explore how reasoning, interpretation, and sense-making can emerge collaboratively across human and AI agencies. Generative models may extend perception and imagination, but they also depend on human intervention, interpretation, and evaluative judgment. The sessions thus foreground research as a shared practice of translation and negotiation, where human reflexivity and AI inference together shape what counts as evidence, relevance, and insight. This distributed perspective opens the space to examine the affordances, issues, and evaluative criteria that govern scholarship when AI becomes part of the epistemic process: How can we maintain reflexive, critical and ethical orientations while experimenting with new, mixed agencies of knowing?

Over the course of the semester, the series will address a range of perspectives and practices. An initial session on infrastructures and AI ethics situates large-scale models within the political economies of cloud computing, highlighting questions of privacy, transparency, and data provenance. Subsequent meetings explore how AI reshapes established methodological domains: as an assistant in qualitative analysis and ethnography, as a writing companion and reflective mirror in academic text production, and as a tool for analyzing visual and multimodal materials. Participants will experiment with both commercial and locally hosted models, comparing their capacities and constraints.

Specific attention will be given to the question if and how synthetic methods require specific modes and practices of methodological reflexivity. The series does not treat models as neutral instruments but as infrastructures with their own histories, biases, and aesthetics. Engaging with generative systems thus becomes an exercise in distributed reflexivity: models, prompts, and humans co-produce insight. This distributed agency raises fundamental questions of authorship, responsibility, and transparency that reach beyond technical documentation. To “work synthetically” is to navigate this entanglement without surrendering critical distance—to cultivate a mode of inquiry that remains aware of its own mediations.

 

Schedule
22.10. Infrastructure and synthetic reasoning – Understanding beyond AI with Hinau Firdaus and Amita Kapoor

05.11. AI for Ethnographic Analysis

19.11. Writing with AI with Sergei Pashakhin

3.12.

17.12.

14.01.

 

Location

All lectures take place on-site in Siegen with a hybrid setting. You can register to get the Webex-link and join sessions online.

University Siegen
room: AH-A 217/18
Herrengarten 3
57072 Siegen

 

Registration

Please register via email to info[æt]sfb1187.uni-siegen.de

 

Organisation

The series is organized by INF project „Infrastructures for Collaborative Sensory RDM Practices“.

15. October 2025
Book Launch: Images and Objects of Russia’s War against Ukraine
herausgegeben von Natasha Klimenko (Freie Universität Berlin und Humboldt Universität zu Berlin), Miglė Bareikytė (Europa-Universität Viadrina & SFB 1187) und Viktoriya Sereda (VUIAS Wissenschaftskolleg zu Berlin)
Book Launch: Images and Objects of Russia’s War against Ukraine

herausgegeben von Natasha Klimenko (Freie Universität Berlin und Humboldt Universität zu Berlin), Miglė Bareikytė (Europa-Universität Viadrina & SFB 1187) und Viktoriya Sereda (VUIAS Wissenschaftskolleg zu Berlin)

Am Montag, den 10. November findet in Berlin der Book Launch des Buchs „Images and Objects of Russia’s War against Ukraine” statt. Der Sammelband ist beim transcript Verlag als Open-Access Buch erschienen und untersucht, wie Kunst, Medien, Infrastrukturen und materielle Kultur auf den russisch-ukrainischen Krieg reagieren und ihn hinterfragen. 

 

→ Zum E-Book

 

Über das Buch

Die groß angelegte Invasion Russlands in der Ukraine im Februar 2022 hat Leben, Gemeinden und Städte zerstört. Von Anfang an verbreiteten sich Bilder dieses Krieges über verschiedene Medienplattformen. Gemälde, Fotografien, Drohnenaufnahmen, TikToks und Instagram-Posts prägten die Art und Weise, wie der Krieg erlebt, dargestellt und archiviert wurde. In diesem multidisziplinären Sammelband untersuchen Künstler*innen, Wissenschaftler*innen und Schriftsteller*innen, wie Kunst, Medien, Infrastrukturen und materielle Kultur auf den russisch-ukrainischen Krieg reagieren und ihn hinterfragen.

Die Veröffentlichung wurde von der Deutschen Forschungsgemeinschaft (DFG) – Projekt-ID 262513311 – SFB 1187 Medien der Kooperation und der Gerda Henkel Stiftung, Düsseldorf, finanziert.

 

Über den Book Launch

10. November 2025 | 18 Uhr | Pilecki-Institute Berlin, Pariser Platz 4A, 10117 Berlin

Podiumsteilnehmerinnen: Natasha Klimenko, Miglė Bareikytė, Viktoriya Sereda; Moderation: Eva Yakubovska

Im Rahmen des Book Launch präsentieren die Herausgeberinnen Natasha Klimenko und Miglė Bareikytė unter anderem einen Essayfilm, der auf ausgewählten Beiträgen aus dem Buch basiert und die Schnittstellen zwischen Kunst, Medien und Krieg beleuchtet. Im Anschluss findet eine Podiumsdiskussion  mit den Herausgeberinnen und Viktoriya Sereda (VUIAS) über die Rolle der Kunst in Kriegszeiten und im Gedenken statt.

Für die Teilnahme registrieren Sie sich bitte unter prisma[æt]trafo-berlin.de.

30. September 2025
Filmscreening von Ovarian Psycos im Kino Endstation
Outreach Event in Bochum
Filmscreening von Ovarian Psycos im Kino Endstation

Outreach Event in Bochum

Das Teilprojekt „Fahrradmedien: Kooperative Medien der Mobilität“ zeigt am 16.10.  im Rahmen seiner Öffentlichkeitsarbeit den Film Ovarian Psycos, einen Dokumentarfilm von Joanna Sokolowski und Kate Trumbull-LaValle.

 

Wichtige Infos

OVARIAN PSYCOS
Dokumentarfilm von Joanna Sokolowski und Kate Trumbull-LaValle (USA 2016) | 72 Min. | Originalfassung | Eintritt frei
Datum: 16.10.2025 | Einlass: 18:30 | Beginn: 19:00
Ort: Kino Endstation
Wallbaumweg 108
44894 Bochum

 

Über Ovarian Psycos

Nachts in der Eastside von Los Angeles durch die Straßen zu fahren, gilt als gefährlich. Doch die Ovarian Psycos Bicycle Brigade, eine feministische Gruppe von unangepassten Women of Color, konfrontiert mit ihren Rädern die Gewalt. Sokolowski und Trumbull-LaValle porträtieren in ihrem ersten gemeinsamen Langfilm drei Protagonistinnen der Crew: Xela de la X, die Gründerin der Gruppe, eine alleinerziehende Mutter und Rapperin, Street Artist Andi, Leitung der Cew, und die frisch rekrutierte Evie.

»Unser ursprüngliches Konzept war eine richtige Superheldinnen-Geschichte. Eine Story, in der selbstbewusste, standhafte junge Frauen – die Ovas – sich die Straße zurückholen, als Gruppe, auf Rädern, den Konventionen ins Gesicht schreiend. Aber in der Produktion nahm der Film eine andere Wendung. Die echte Superheldinnen-Arbeit passierte hinter den Kulissen, im Alltag, in den persönlichen Beziehungen der Mütter, Töchter und Schwestern. Wir lernten junge Frauen aus der Arbeiterklasse kennen, die stark, aber verletzlich waren. Die Ovas haben sich den Feminismus nicht ausgesucht, sie haben ihn geerbt. Durch das Leben in einer durch die Bürgerrechtsbewegung politisierten Gemeinschaft, durch die Realität und die Herausforderungen des Aufwachsens im Kontext von Kolonisierung, Einwanderung, Rassismus, Misogynie und genderspezifischer Gewalt. Das sind Frauen, die nachts auf der Straße ihre Kraft und Freiheit zelebrieren, und die gleichzeitig damit kämpfen, dieselbe Kraft als Mütter, Künstlerinnen, Studentinnen und Arbeiterinnen aufzubringen.«

– Joanna Sokolowski und Kate Trumbull-LaValle (Regie)

 

Diese Veranstaltung wird organisiert mit dem Bochumer Cycling Club Windkante, der Ruhr-Universität Bochum (Professur für Gender Media Studies) und dem SFB Medien der Kooperation.

26. September 2025
Ausstellungseröffnung: We are not carpets vom 6. bis 31 Oktober im Poool, Siegen zu sehen
Teppiche als Medien des Geschichtenerzählens 
Ausstellungseröffnung: We are not carpets vom 6. bis 31 Oktober im Poool, Siegen zu sehen

Teppiche als Medien des Geschichtenerzählens 

von Tahereh Aboofazeli und Arjang Omrani

Der SFB 1187 „Medien der Kooperation“ lädt herzlich zur Ausstellung WE ARE NOT CARPETS: I tell you my story, die vom 6. bis 31. Oktober 2025 im Poool Kunstraum, Siegen zu sehen ist. Fünf Kunstweber*innen aus der Region Nord-Khorasan im Iran nehmen mit acht lebensgroßen Teppichen an der Ausstellung teil und erzählen ihre ganz persönlichen Geschichten.

 → mehr zur Ausstellung

Über die Ausstellung

Die Ausstellung WE ARE NOT CARPETS präsentiert neue, einzigartige und zutiefst persönliche Teppiche aus dem Iran, die zusammen mit den Geschichten ihrer Schöpfer:innen in einer poetischen, filmischen und sensorischen Weise erfahrbar werden.

Dabei erzeugt die Ausstellung eine Irritation zwischen dem bloßen Teppich und dem Teppich: Was wäre, wenn Weber:innen statt Auftragsarbeiten und vom Markt vorgegebene Motive ihre eigene Geschichte weben würden? Ihre eigenen Namen, Geschichten, Farben, Muster und Ästhetik mit den Teppichen verknüpfen?

In den Teppichen erzählen Kunstweber*innen aus der Region Nord-Khorasan im Iran ihre Geschichten und verleihen ihrem Handwerk nicht nur als Kunst, sondern auch als Medium des Geschichtenerzählens eine neue Gestalt. Die Ausstellung bricht so mit einer Ordnung, einem System der Teppichproduktion und des Teppichhandels, das die Weber:innen zu bloßen Maschinen macht. Die präsentierten Teppiche mit ihren Geschichten regen zum Nachdenken über die verborgenen Geschichten und kulturellen  Zusammenhänge ihrer Entstehung und Bedeutung an und laden zur Auseinandersetzung mit der Jahrhunderte andauernden Marginalisierung und Ausbeutung von Weber:innen ein.

Die ausgestellten Teppiche sind das Ergebnis des gemeinsamen Forschungsprojekts „Weaving Memories“ von Tahereh Aboofazeli (Universität zu Köln) und Arjang Omrani (Ghent Universität), das Kunstweber*innen aus der Region Nord-Khorasan im Iran eine Plattform bietet, ihre Geschichten zu erzählen. Nord-Khorasan hat eine lange Tradition der Teppich- und Kelimweberei. Zehn Kunstweber*innen, sogenannte Artist Weavers, aus dieser Region haben am Projekt „Weaving Memories“ teilgenommen. Davon sind vier Artist Weavers mit eigenen Teppichen an der Ausstellung in Siegen beteiligt: Masoumeh Zolfaghari Asieh Davari Saheb Jamal Rahimi Taqan Beik Barzin Zohreh Parvin. Zoleikha Davari unterstützt mit zusätzlich stabilisierenden Webarbeiten.

 

Besucher:innen sind eingeladen, mehr über das Leben und Handwerk des Teppichwebens und seine globalen und lokalen Zusammenhänge zu erfahren. 

 

Eröffnung
Montag, 6.10.  ab 17

regulär geöffnet
Mittwoch bis Freitag 15-19 Uhr
Samstag & Sonntag 13-18 Uhr

Jedes Wochenende: Teppich-Café mit kostenlosem Gebäck, Kaffee & Tee.

Ort
POOOL
Kunstraum der Gruppe 3/55 e.V.
Löhrstr. 3, Siegen

 

Die Ausstellung wird kuratiert von Tahereh Aboofazeli (Universität zu Köln) und Arjang Omrani  in Kooperation mit dem DFG-geförderten Sonderforschungsbereich 1187 „Medien der Kooperation“ an der Universität Siegen.

22. September 2025
Neuerscheinung: Smart Speaker im Dialog
Dissertation zu sprachlichen Praktiken mit Sprachassistenten aus dem Teilprojekt B06 erschienen
Neuerscheinung: Smart Speaker im Dialog

Dissertation zu sprachlichen Praktiken mit Sprachassistenten aus dem Teilprojekt B06 erschienen

von Tim Hector (Universität Siegen)

In der Reihe „Empirische Linguistik“ bei De Gruyter Brill ist die Dissertation von Tim Hector als Open-Access-Publikation erschienen, die er im Rahmen seiner Forschungsarbeit im Teilprojekt B06: „Un/erbetene Beobachtung in Interaktion“ erarbeitet hat.

 
Cover Smart Speaker im Dialog von Tim Hector

Über Smart Speaker im Dialog

Die Dissertation „Smart Speaker im Dialog. Sprachliche Praktiken mit Voice User Interfaces“ untersucht Sprachassistenten aus linguistischer Perspektive. Im Mittelpunkt stehen Smart Speaker wie „Alexa“ oder „Google Home“. Sie lassen sich über Sprache steuern und liefern unter anderem Musik oder Wetterinformationen. Untersucht wird, wie der Austausch mit diesen Geräten sprachlich organisiert ist, welche Praktiken dabei entstehen und wie die Geräte in den Alltag integriert werden.

Die Arbeit verbindet theoretische Diskussionen zur Praxeologie und zum Domestizierungsbegriff mit einer empirischen Analyse von Audio- und Videoaufnahmen. Das Korpus umfasst Situationen der Erstinstallation und der alltäglichen Nutzung. Für Audio-Aufnahmen im Alltag kam ein speziell entwickeltes Gerät zum Einsatz, das Sprachsteuerungen automatisch mitschneidet (Conditional Voice Recorder, siehe unser SFB-Working Paper Nr. 23). Methodologisch ist die Dissertation qualitativ und gesprächsanalytisch angelegt.

Die Analysen zeigen im Bereich der dyadischen Dialoge (d.h. ein Mensch und ein Gerät), dass u.a. Adressierungen wie „Alexa“ neu funktionalisiert werden und der Ablauf von Gesprächen streng musterhaft erfolgen muss. Auch Praktiken anderer gesprächsanalytische Kategorien – z.B. aus dem Bereich der Rederechsorganisation (Turn-Taking) oder Reparaturen – bleiben zwar sichtbar, werden aber technisch überformt. Neue Praktiken entstehen, etwa das gezielte Unterbrechen (Barge-Ins).

In Mehrparteien-Situationen werden Smart Speaker sprachlich teils als Beteiligte, teils als Objekte gerahmt. Besonders interessant ist ein „formal-funktionaler Split“: Äußerungen, die an Geräte gerichtet scheinen, erfüllen oft andere Zwecke – z.B. Humor, Frustabbau oder die Domestizierung widerspenstiger Technik.

 

Über den Autor

Tim Hector ist wissenschaftlicher Mitarbeiter im Teilprojekt B06: „Un/erbetene Beobachtung in Interaktion – Smart Environments, Sprache, Körper und Sinne in Privathaushalten“. Er wurde 2024 im Fach Angewandte Sprachwissenschaft promoviert und forscht in den Bereichen Medien- und Kulturlinguistik, Gesprächsanalyse und zur linguistischen Praxeologie.

01. September 2025
Autumn School & Critical Data School Initiative
Autumn School & Critical Data School Initiative

 

Research on AI, Big Data Processing & Synthetic Media

 

The CRC “Media of Cooperation” launches its Critical Data School initiative at the University of Siegen with the international Autumn School “Synthetic Imaginaries: The Cultural Politics of Generative AI”.

Autumn School Programme 

 

The rise of artificial intelligence (AI), big data processing, and synthetic media has profoundly reshaped how culture is produced, made sense of, and experienced today. To ‘synthesize’ is to assemble, collate, and compile, blending heterogeneous components into something new. Where there is synthesis, there is power at play. Synthetic media—as exemplified by the oddly prophetic early speech synthesizer demos—carry the logic of analog automation into digital cultures where human and algorithmic interventions converge. Much of the research in this area—spanning subjects as diverse as augmented reality, avatars, and deepfakes—has revolved around ideas of simulation, focusing on the manipulation of data and content people produce and consume. Meanwhile, generative AI and deep learning models, while central to debates on artificiality, raise political questions as part of a wider social ecosystem where technology is perpetually reimagined, negotiated, and contested: What images and stories feed the datasets that contemporary AI models are trained on? Which imaginaries are reproduced through AI-driven media technologies and which remain latent? How do synthetic media transform relations of power and visibility, and what methods—perhaps equally synthetic—can we develop to analyze these transformations? 

 

About the Autumn School

The five-day event at the University of Siegen explores the relationship between synthetic media and today’s imaginaries of culture and technology, which incorporate AI as an active participant. By “synthetic,” we refer not simply to the artificial but to how specific practices and ways of knowing take shape through human-machine co-creation. Imaginaries, in turn, reflect shared visions, values, and expectations—shaping not only what technologies do but how they are perceived and made actionable in everyday life. 

 

Event Highlights 

The five-day event features three keynotes and opens with a conference that brings together a total of six panels with contributions by scholars from Hong Kong, Norway, Australia, Germany, Austria, Romania, Slovenia, Spain, Taiwan, and the UK. 

 

Our keynotes

  • “Synthetic Narration: Do AI-generated stories flatten cultural diversity?” by Jill Walker Rettberg (Center for Digital Narrative, University of Bergen) 
  • “Synthetic situations: Ethnographic strategies for post-artificial worlds” by Gabriele de Seta (Center for Digital Narrative, University of Bergen) 
  • “Design Research with visual generative AI: failures, challenges, and research pathways” by Ángeles Briones (DensityDesign Lab, Politecnico di Milano)

 

From the second day onwards, the Autumn School moves into hands-on workshops and project work facilitated by a team of interdisciplinary scholars and data designers. 

 

Mix questions! Monday, 8 September 

Day one opens space for emerging questions—think of it as an idea hub. The panels explore diverse topics, from identities and digital narratives to platforms, infrastructures, and the politics of AI. The discussion-focused format invites participants to pose questions, share concepts, and highlight methodological challenges in an open exchange, rather than focusing on individual presentations. 

 

Mix methods! Tuesday, 9 September-Thursday, 11 September 

The next three days are about exploring new methods—hands-on! Each of our project teams will present a research question alongside a specific method to be collaboratively explored. Participants will not only learn how to design prompts and work with AI-generated text and images, but also how to critically account for genAI models as platform models. All projects draw on intersectional approaches, combining qualitative and quantitative data to explore the synthetic dimensions of AI agency—with contributions by Gabriele De Seta (University of Bergen), Marcus Burkhardt (University of Paderborn), Hendrik Bender (University of Siegen), Marloes Geboers (University of Amsterdam), Elena Pilipets (University of Siegen), Riccardo Ventura (Politecnico di Milano), Andrea Benedetti (Politecnico di Milano), Ángeles Briones (Politecnico di Milano), Carolin Gerlitz (University of Siegen), Sara Messelaar Hammerschmidt (University of Siegen), Jill Walker Rettberg (University of Bergen). 

 

Synthesize! Friday, 12 September 

The final day is dedicated to sharing, reflecting, and synthesizing the questions, methods, and insights developed throughout the week. Project teams will present their collaborative processes, highlight key takeaways, and discuss how their ideas and approaches shifted through hands-on experimentation with methods. 

 

The Autumn School is organized by the DFG-funded Collaborative Research Centers Media of Cooperation (SFB 1187) and Transformations of the Popular (SFB 1472) together with the Center of Digital Narrative in Bergen, the Digital Culture and Communication Section of ECREA and the German National Research Data Infrastructure Consortium NFDI4Culture.

Neuere Einträge 1 / 17 Ältere Einträge