Abendvortrag Werkstatt Praxistheorie – Noortje Marres: „Digital Bias In and As Practice?“
Tuesday, 12. December 2017, 18:00 Uhr

Digital Bias In and As Practice?

Online data and software tools have been widely taken up to research social life, but their objectivity continues to be questioned in the social sciences and humanities: the data sets are incomplete, the tools don’t let us answer the important questions. Arguably, however, problems of ‚digital bias’ are changing face. Classic work on bias as a sociological phenomenon – Becker on lablleing; Hacking on interactive kinds – are becoming newly relevant, as digital platforms get caught up in interactive societal processes, whereby discriminatory content gets promoted online, and ’smart‘ services privilege some demographics over others. This paper will examine how sociological concerns with bias pertain to today’s digital societies, and ask: What is the contribution of praxiography to the elucidation of digital bias? In what ways do phenomena of digital bias pose a productive challenge for praxiology?

—-

Schwerpunkt der Werkstatt Praxistheorie für das Jahr 2017 sind „Medienpraktiken der Delegation“ und hierbei insbesondere Fragen der „Skills“, der Aktenführung und der Erzeugung von Handlungsprogrammen.

Medienpraktiken der Delegation beginnen mit der Verlagerung von Operationsketten, mithin bei den elementaren Formen des Werkzeug- und Instrumentengebrauchs. Sie benötigen die Ausbildung spezifischer Fertigkeiten und Fähigkeiten bzw. Skills, die als Voraussetzungen von praktischen Vollzügen in der wissenschafts-, medien- und technikhistorischen Forschung mehr und mehr in den Mittelpunkt des Interesses gerückt sind.

Ausgehend von den interkorporeal verfassten Medienpraktiken der Delegation nimmt die Werkstatt Praxistheorie diejenigen Praktiken in den Blick, mit denen bereits unter einer kleinen Menge von Akteuren die Regeln gemeinsamer Prozeduren hergestellt werden.

Campus Herrengarten
Raum AH 217/18