Abendvortrag Werkstatt Praxistheorie – Michael Guggenheim: „Im/mutable Im/mobiles: From the Socio-Materiality of Cities Towards a Differential Cosmopolitics“
Wednesday, 26. April 2017, 18:00-20:00 Uhr

In this talk I aim to provide one possible answer to a simple question: How can we adequately theorize the built world we inhabit? How can we rethink the built world beyond the rural-urban distinction that lumps together places that are very unlike each other? My answer is to devise a differential cosmopolitics, a different way thinking about materialized practices that allows us to see changing morphologies of modern socio-materialities. The built world I suggest is patterned by different kinds of objects with different kinds of agency. Starting with the well-known idea of immutable mobile, I show that we can discern mutable mobiles (things, plasma), mutable immobiles (buildings) and immutable immobiles (infrastructures). I discuss two recent morphological shifts to the modern patterning of sociomaterial agency: assemblies without buildings and locational technologies that replace buildings.

—–

Schwerpunkt der Werkstatt Praxistheorie für das Jahr 2017 sind „Medienpraktiken der Delegation“ und hierbei insbesondere Fragen der „Skills“, der Aktenführung und der Erzeugung von Handlungsprogrammen.

Medienpraktiken der Delegation beginnen mit der Verlagerung von Operationsketten, mithin bei den elementaren Formen des Werkzeug- und Instrumentengebrauchs. Sie benötigen die Ausbildung spezifischer Fertigkeiten und Fähigkeiten bzw. Skills, die als Voraussetzungen von praktischen Vollzügen in der wissenschafts-, medien- und technikhistorischen Forschung mehr und mehr in den Mittelpunkt des Interesses gerückt sind.

Ausgehend von den interkorporeal verfassten Medienpraktiken der Delegation nimmt die Werkstatt Praxistheorie diejenigen Praktiken in den Blick, mit denen bereits unter einer kleinen Menge von Akteuren die Regeln gemeinsamer Prozeduren hergestellt werden.

Campus Herrengarten
Raum AH 210/11