News

24 November 2023
DFG approves funding for the 3rd phase of the CRC (2024-2027)
The DFG has decided: Our CRC 1187 "Media of Cooperation" has been granted funding for another 4 years, starting January 2024!
DFG approves funding for the 3rd phase of the CRC (2024-2027)

The DFG has decided: Our CRC 1187 “Media of Cooperation” has been granted funding for another 4 years, starting January 2024! We are delighted about the DFG’s decision and thank our excellent team of researchers for all the work put into the CRC, the application, the on-site review, the team building, and the fantastic research program. It was a collective effort!

We are also excited to welcome the new projects and PIs, and look forward to shaping more years of research on media of cooperation together, including a future focus on sensory media, artificial intelligence, and sensory praxeology. 

Let’s continue the collective work on media of cooperation!

Click here for the university’s press release (in German).

Click here for the DFG press release.

13 November 2023
New Working Paper No. 34 “Co-Teaching Post-digital Ethnography”
The new publication, "Co-Teaching Post-digital Ethnography" of our Working Paper Series (No.
New Working Paper No. 34 “Co-Teaching Post-digital Ethnography”

The new publication, “Co-Teaching Post-digital Ethnography” of our Working Paper Series (No. 34, Oct), is out now. The authors, Simone Pfeifer and Suzana Jovicic, deal with teaching complex theories and methodological approaches. They reflect on the co-teaching methods used in a master class on post-digital ethnographies. This work also aims to present implementation examples in teaching and co-teaching constellations using teaching exercises.

Simone Pfeifer is a social and cultural anthropologist focusing on visual anthropology, digital and media anthropology. She is a postdoctoral researcher in the Graduiertenkolleg, and her research focuses on Muslims’ everyday lives and digital media practices in Germany. Previously, she was a research assistant at the Institute of Anthropology and African Studies at JGU Mainz in the research project “Jihadism on the Internet: The shaping of images and videos, their appropriation and dissemination” and at the graduate college “Locating Media” at the University of Siegen.

Suzana Jovicic is a lecturer and ESPRIT (FWF) Fellow at the Department of Social and Cultural Anthropology, University of Vienna. She specialises in digital, design and psychological anthropology, as well as in participatory and interdisciplinary research. She is a co-convenor of the European Network for Psychological Anthropology and a co-founder of the Digital Ethnography Initiative. Website: https://ksa.univie.ac.at/institut/mitarbeiterinnen/post-docs/jovicic-suzana.

The paper “Co-Teaching Post-digital Ethnography” is published as part of the Working Paper Series of the CRC 1187, which promotes inter- and transdisciplinary media research and provides an avenue for rapid publication and dissemination of ongoing research located at or associated with the CRC. The series aims to circulate in-progress research to the wider community beyond the CRC. All Working Papers are accessible via the website or can be ordered in print by email to: info[æt]sfb1187.uni-siegen.de.

09 November 2023
Tagung “Diverse Körperlichkeit(en) von Sensormedien? Situierung, Differenzierung, Standardisierung”
Sorry, this entry is only available in Deutsch.
Tagung “Diverse Körperlichkeit(en) von Sensormedien? Situierung, Differenzierung, Standardisierung”

Sorry, this entry is only available in Deutsch.

Herbsttagung der DGS Sektion Soziologie des Körpers und des Sports
in Kooperation mit dem SFB-1187 „Medien der Kooperation“
Universität Siegen, 09. – 10.11.2023

organisiert von Dr. Clemens Eisenmann, P02 “Medien der Praxeologie II: Zur Methodologiegeschichte der AV-Sequenzanalyse”

Körperliche Wahrnehmungen, Praktiken und Handlungen werden zunehmend durch Technologien und digitale Medien vermittelt und in besonderer Weise durch diese (mit-) hervorgebracht. Viele Untersuchungen, die im Zuge der Digitalisierungs- und Mediatisierungsschübe der vergangenen Jahrzehnte und Jahre (pandemiebedingte Formen der digitalen Kommunikation, KI-Systeme als Teil von Entscheidungsprozessen, Chat GPT, neue Sensormedien, datenintensive Umwelten und digitale Infrastrukturen im urbanen oder architektonisch gestalteten Raum, etc.) entstanden sind, zeigten auf, wie Medien, Applikationen oder Hoch-Technologien auf verschiedene Sinne(smodalitäten) einwirken und infolgedessen Körperlichkeit(en) verändern, neujustieren oder auch irritieren. Dabei wird vielfach deutlich, dass bereits ohnehin marginalisierte Personengruppen und ihre Interaktions- und Wissensformen im Alltag durch die Produktion und Handhabung von neuen Digitaltechnologien nicht nur gestärkt, sondern in der Tendenz weiterhin – und z.T. auf neue Weise – ausgehend von ihrer Körperlichkeit ausgegrenzt, stigmatisiert und diskriminiert werden. „Diverse Körperlichkeit(en)“ soll(en) in diesem Zusammenhang auf der Herbsttagung als eine gemeinsame, möglichst weite Heuristik für körpersoziologische Perspektiven dienen, die die mithin digitale und technisch induzierte Konstruktion von körperlichen Differenzen und Diversität im Zusammenhang mit historischen und neu entstehenden sozialen Ungleichheiten, Vulnerabilitäten und Exklusionsmechanismen fassen können.

Ein aufschlussreicher Gegenstand für die Erforschung der gegenwärtigen Wechselwirkungen von diversen Körperlichkeiten und digitalen Medien bildet die Schnittstelle verkörperter Sensormedien. Darunter lassen sich zunächst all jene Medien und Technologien fassen, die körperliche Sinne in ihrer Wirk- und Wahrnehmungsqualität erweitern, vermitteln oder konstituieren. Dabei stellt sich die übergreifende Frage, wie Sensormedien diverse Körperlichkeiten herausfordern, wenn Körper z.T. ermächtigt, aber auch mit neuen – häufig nicht-intendierten – Vulnerabilitäten, Effekten, Reibungen, Problemen und Folgen konfrontiert oder gänzlich exkludiert werden. Klärungsbedürftig ist in dem Zusammenhang nicht nur, wie sich Sensormedien in Körper einschreiben und wie sie alltäglich verkörpert werden, sondern bereits vorgeschaltet, welche z.T. standardisierten Körpervorstellungen und Körpertechniken, bzw. Praktiken und spezifische Wissensformen in Sensormedien inskribiert sind. Im situierten und multisensorischen Zusammenspiel von dem, was gesehen, getastet, geschmeckt, gehört oder in der Bewegung erfahren werden kann, stellen sich somit die Fragen, wie sowohl Körper als auch Sensormedien in Praktiken, Handlungen und Interaktionen hervorgebracht werden und wie Wahrnehmungen durch Technologien, Erfahrung und Wissen vermittelt und sozial konstituiert werden.

Diskutieren möchten wir folglich Fragestellungen nach der (sozialen) Wahrnehmung und alltäglichen praktischen Verkörperung von in Körpern, Alltagsgegenständen, Technologien und urbanen Infrastrukturen oder Architekturen verbauten Sensoren. Ein Zugang zu Sensormedien lässt sich aus einer körpersoziologischen Perspektive – auch im Anschluss an Phänomenologie, (Feminist) STS, Sozial- und Kulturanthropologie, Human Computer Design oder Critical Data Studies – fruchtbar an die immer noch aktuellen Diskussionen um die Bedeutung der sozialen, kulturellen und materiellen Dimension von Sinnlichkeit anschließen. Diskussionen, die mit Perspektiven auf Einzel-Sinne und deren Hierarchisierung brechen und mit Multisensorialität das komplexe, historische und soziale Zusammenspiel zum Gegenstand machen. Einen weiteren Zugang bilden aktuelle Debatten um soziale Diskriminierung – wie sie bspw. auch in sozialen Bewegungen, wie LGBTIQ+, PoC oder Crip-Movement virulent werden – sowie situierte und intersektionale Perspektiven, die u. a. darauf abzielen, körperliche Differenzen und damit einhergehende Differenzierungsprozesse theoretisch wie empirisch fassen zu können. Entsprechend laden wir besonders dazu ein an diverse, queere, anti-rassistische oder crip-genealogische sowie klassistische Perspektiven und Ansätze anzuschließen und diese mit Blick auf Sensormedien im körpersoziologischen Kontext weiterzudenken.

Die Tagung widmet sich dem Alltag von und mit Sensormedien und deren sinnlichen und körperlichen Intimität unter den Vorzeichen sozialer Differenz und Diversität und fragt danach, wie digital gestützte Multisensorialitäten das Soziale formen. Mit dem Untertitel „Situierung, Differenzierung, Standardisierung“, schlagen wir drei heuristische bzw. analytische Perspektiven vor, die sich z. T. überschneiden und in den folgenden Fragen exemplarisch widerspiegeln:

  • Situierung. Inwiefern können Sensormedien die sinnliche Wahrnehmung rekonfiguieren? Wie ist das Zusammenspiel von menschlichem Sensorium und technologischen Sensoren in sozialen Situationen, d.h. in Praktiken, Interaktions- und Wissensformen situiert? Welche alltäglichen Situierungen fordern diverse Körperlichkeiten angesichts zunehmender sozialer Ungleichheiten, Exklusionsmechanismen und marginalisierter Wissensformen heraus? Und inwiefern werden diese auch im Forschungsprozess relevant und reflektiert?
  • Differenzierung. Welche Körperlichkeiten geraten über soziale Differenzen und Differenzierungsprozesse in den Blick? Wie sind diese ausschlaggebend für die Konstruktion von (marginalisiertem) Wissen, bzw. Praxis- und Interaktionsformen, die z.T. außerhalb des Radius von Sensormedien liegen? Welche neuen Vulnerabilitäten, Diskriminierungen und Verantwortlichkeiten entstehen durch sinnliche Sensorbeziehungen?
  • Standardisierung. Wie und inwiefern inskribieren sich standardisiertes Körperwissen, Körpertechniken und Praktiken im Design und in gebauten Infrastrukturen von Sensormedien? Welche Körper werden exkludiert? Welche Standardisierungen zeigen sich in der Interaktion/Intraaktion mit Sensormedien und deren Umwelten? Wie wird marginalisiertes Wissen in die Standardisierung von Abläufen und Routinen, die durch Sensormedien gestützt werden, übersetzt? Wie ist der Zusammenhang zwischen sozialen Praktiken der Gestaltung, Nutzung und Formen der Standardisierung neu zu denken?

Call for Papers PDF

25 October 2023
Out now: Special Issue on “Taming Digital Practices”
Whether it's a dog, a cat, or a smart speaker, all of them require some time to settle into households.
Out now: Special Issue on “Taming Digital Practices”

Whether it’s a dog, a cat, or a smart speaker, all of them require some time to settle into households. Modern mundane life is brimming with a variety of new data-driven technologies: digitally connected media such as vacuum robots, smart speakers, drones, and kitchen appliances are supposed to augment the practices they are involved in. As people integrate these technologies into their lives through a process of domestication, they adapt to them and are influenced by their presence. The thematic issue “Taming Digital Practices. On the Domestication of Data-Driven Technologies” of Digital Culture & Society, edited by Tim Hector, David Waldecker, Niklas Strüver, and Tanja Aal combines domestication research with empirical analysis of current digital and interconnected media, focusing on the process of taming with an emphasis on practices. In doing so, the issue brings together interdisciplinary perspectives, including media studies, sociology, anthropology, and human-computer interaction, among them a number of contributions from the CRC Media of Cooperation.

Edited by Tim Hector, David Waldecker, Niklas Strüver of the subproject B06 “Un-/desired Observation in Interaction: “Intelligent Personal Assistants” (IPA)“ (IPA)” and Tanja Aal of the subprojetc A05 “The Cooperative Creation of User Autonomy in the Context of the Ageing Society”.

12 October 2023
The CRC winter program 2023/24 is online
The CRC winter program 2023/24 is online

We welcome you back to our new semester and winter program. We already have quite an eventful year behind us with two MGK-colloquia, the annual conference, numerous retreats, rehearsals, a summer school and several guests in our Media Practice Theory series. For the winter term, we look forward to another very appealing and interesting program: The Research Forum features a couple of post-cocs and docs and their projects and a presentation of the GfM Special Issue on „Testing“. We will have two conferences in November and continue our successful Media Practice Theory Series with Jacob Gaboury and Michael Dieter in December. Also, Nina ter Laan, Carla Tiefenbacher and Martin Zillinger organize the hybrid lecture series “60 Minutes Anthropology: Sensing and Sense Making in the Mediterranean”, which will complement the program of the Research Forum. 

 
Check out our winter program!
04 October 2023
New Working Paper No. 33 “Unboxing Spain’s Colonial Past in the Rif”
In the latest publication "Unboxing Spain's Colonial Past in the Rif - Situating memory work and transborder publics in a Domestic Basement Archive in Madrid" of our Working Paper Series, the author Carla Tiefenbacher analyzes the archival practices of the inhabitants of the northern moroccan city of Al Hoceima.
New Working Paper No. 33 “Unboxing Spain’s Colonial Past in the Rif”

In the latest publication “Unboxing Spain’s Colonial Past in the Rif – Situating memory work and transborder publics in a Domestic Basement Archive in Madrid” of our Working Paper Series, the author Carla Tiefenbacher analyzes the archival practices of the inhabitants of the northern moroccan city of Al Hoceima. To fully understand the practices surrounding the operation and coercion of colonialism in Spain and northern Morocco, she explores ongoing trans-mediterranean and spanish memory activism by considering collecting practices with the help of the experiences of the inhabitants collected over several changes of power and the preserved objects.

As part of the subproject “Digital Publics and Social Transformations in the Maghreb,” Carla Tiefenbacher currently writes her master’s thesis on archival practices and memory infrastructures among the last Spanish colonizers in northern Morocco. She is currently completing the interdisciplinary course “Culture and Environment in Africa” at the University of Cologne. She holds a B.A. in Liberal Arts and Sciences from the University of Freiburg and is a trained mediator and grief counselor.

The paper “Unboxing Spain’s Colonial Past in the Rif – Situating memory work and transborder publics in a Domestic Basement Archive in Madrid” is published as part of the Working Paper Series of the CRC 1187, which promotes inter- and transdisciplinary media research and provides an avenue for rapid publication and dissemination of ongoing research located at or associated with the CRC. The purpose of the series is to circulate in-progress research to the wider research community beyond the CRC. All Working Papers are accessible via the website or can be ordered in print by sending an email to: info[æt]sfb1187.uni-siegen.de.

30 September 2023
A media-historical plea to the digital euro
Forget crypto!
A media-historical plea to the digital euro

Forget crypto! We need a new money for the European public. Sebastian Gießmann, principal investigator of A01, makes a plea for the digital euro on the science pages of the FAZ:

 

 

29 September 2023
Exhibitions closes its doors
Exhibitions closes its doors

Ausstellung Berührung Neu Erfinden

The exhibition “Reinventing Touch. Sensory practices in digital childhoods” was on show in Siegen in May and June 2023, presenting camera ethnographic research from the project “Early Childhood and Smartphone” to the general public. Specialists in the field of childhood studies and education were able to visit the exhibition in September 2023 during the 31st annual conference of the German Educational Research Association (GERA)’s subdivision Primary Education Research.

Participatory exhibits and video installations offered visitors different ways to immerse themselves in and explore, as co-researchers, themes around sensory practices in digital childhoods. Published at the same time, the book Reinventing Touch, which features the perspectives of researchers from different disciplines, served as the exhibition catalogue, while the exhibition transposed the themes raised in the book into live encounters in three-dimensional space. In both cases, diverse perspectives were brought into dialogue with one another.

Information about the exhibits

Exhibition flyer

Exhibit “Display : Berührungen”. Photo: Bina Mohn.
With Jutta Wiesemann, Astrid Vogelpohl, and Karin Murris. Photo: Pip Hare.

With Annika Gruhn and her children. Photo: Pip Hare.

Exhibit “Foto-Monolog”. Photo: Pip Hare.

 

27 September 2023
ZfM Special Issue on “Testing”, edited by the CRC, is out now
ZfM Special Issue on “Testing”, edited by the CRC, is out now

Carolin Gerlitz, Sprecherin des SFB und Teilprojektleiterin von A03, P03 und MGK, und Sebastian Gießmann, Teilprojektleiter von A01, zeichnen für das aktuelle Heft der Zeitschrift für Medienwissenschaft zum Thema TEST verantwortlich. Sie fragen, wie sich Medien und Tests wechselseitig konstituieren. Besondere Aufmerksamkeit erfahren dabei Politiken des Testens. Gerlitz und Gießmann schlagen vor, Tests als offene Situationen zu verstehen, in denen mit teils etablierten, teils sich erst während des Testens etablierenden Maßstäben soziotechnische Bewertungen erfolgen und Entscheidungen getroffen werden. Für einen medienkulturwissenschaftlichen Begriff des Tests gilt: In den Mikroentscheidungen des verteilten und verteilenden Testens steht das Soziale selbst auf der Probe. Die in diesem Heft versammelten Beiträge verdeutlichen: kein Test ohne Medien – kein Medium ohne Test.

Mit Beiträgen von David Bucheli, Gabriele Schabacher, Sophie Spallinger, Stefan Rieger, Daniela Holzer, Christoph Borbach, Noortje Marres und Philippe Sormani.

Das Heft erscheint im Open Acess.

Konzeption und Beiträge werden am Mittwoch, den 29. November im Rahmen des SFB Forschungsforums vorgestellt.

 
25 September 2023
Recap of our Mixing Methods Summer School 2023
We look happily back at this year's Mixing Methods Summer School to recap what our participants have accomplished.
Recap of our Mixing Methods Summer School 2023

We look happily back at this year’s Mixing Methods Summer School to recap what our participants have accomplished.

During the summer school “More Than Data: Positionality and Situatedness in Digital Research”, two groups contributed to the practical tracks: “Mapping the Misappropriation of Images of Transbodies” and “#letztegeneration meets #klimakleber: Mapping TikTok Imaginaries of Climate Activism and Climate Change Denial”. With facilitators Aikaterini Mniestri, Elena Pilipets, and Julia Bee, our contributors explored questions of positionality in the process of obtaining, visualizing, and interpreting online-ethnographic and visual platform data. The week of explorations opened with a welcome address by Carolin Gerlitz and a keynote by Gabriele Colombo titled ‘Unfolding data: lists, catalogues, supercuts, and other visual formats for digital research.’ In addition, a workshop by Jason Chao and Elena Pilipets, ‘Memespector: Web Detection and the Multi-Situatedness of the Digital Image,’ introduced participants to different methods of contextualizing image collections. 

The first group, ‘Mapping Misappropriation’, used a mix of quantitative and qualitative methods to explore the misappropriation of the images of trans content creators across the internet. The main results confirmed the initial hypothesis that the images published by trans content creators on their public accounts have been misappropriated to different ends. 

 

Figure 1: Mapping Misappropriation of Trans bodies: the image of Jamie Raines and its online contexts 

The project’s main results indicate the presence of these images on Russian adult sites and their resurgence in hate speech on platforms like 4chan. News articles with varying degrees of transphobia were collected and grouped based on their content. The project integrated web locations of these images into visualizations for better understanding. These findings emphasize the significance of this topic in new media and digital methods, calling for further examination of the misuse of images depicting minoritized bodies online.

The second group, ‘TikTok imaginaries’, explored a collection of 632 TikTok videos, focusing on the contemporary online imaginaries of climate activism and climate change denial. Using TikTok video metadata, participants worked with extracted video frames and associated information, including co-hashtags, stickers, and sounds. AI-assisted speech-to-text conversion and computer vision-generated image annotations were employed to locate different forms of embodiment in TikTok performances. By removing background, de-contextualized human and nonhuman bodies ranging from microphones and vehicles to hands, gloves, uniforms, and safety vests were then re-contextualized and collectively re-arranged in collages. 

Figure 2: From Decontextualization to Recontextualization: Re-imagining ‘bodies that stick’ in connection to the power dynamics they enact

Combining methods of ethical fabrication with feminist approaches, some social connections and power relations surfacing through data were re-imagined, while others remained intact in their linkages to one another and their TikTok-mediated contexts. Diverse positionalities, arising from TikTok performances and our research interventions, prompted us to critically assess the influence and ‘weight’ of affectively charged associations that stick onto activists’ bodies. In de-constructing the hateful rhetoric of climate change deniers, ethical considerations arise. These include both avoiding the normative reproduction of systemic violence and the necessity to support activists through inventive approaches that go beyond digital amplification. 

We thank everyone for their participation and contributions!

Newer Entries 7 / 15 Older Entries