SFB 1187 ›Medien der Kooperation‹ an der Universität Siegen

B05 - Early childhood and smartphone. Family interaction order, learning processes and cooperation

 

Principal Investigators:

Prof. Dr. Jutta Wiesemann 

Researchers:

Clemens Eisenmann

Inka Fürtig

Jochen Lange

Dr. Bina Elisabeth Mohn

Further Researchers:

Anja Dreschke, Pip Hare, Claudia Rühle, Astrid Vogelpohl, Erik Wittbusch

Student Assistants:

Laura Heller

 

This subproject investigates the ways that 0 – 6-year-old children engage with media and digital devices. In a very short space of time, smartphones have become ubiquitous: an indispensable feature of everyday life across much of the world. This development, we contend, has a fundamental impact upon learning and socialisation in early childhood, particularly in the realm of the family: the primary locus of media socialisation. Hence, we focus on everyday situations in which smartphones and other digital devices are used in families, investigating the cooperative media practices that such situations bring forth. We observe and differentiate the manifold forms of interactive (media) practices, including processes of appropriation, comprehension, and learning. We pay particular attention to the transformations that are currently redefining the notions of public and private, presence and absence. Our research takes a radical approach to focus on social praxis by applying and further developing media ethnographic methods: ethnographic thick description, camera ethnographic “thick showing”, and ethnomethodological sequence analysis. These situated (media) research practices are harnessed to investigate and (re)present the situated practices found in the field.

Exhibition „Das bist Du!“ Early childhood digital

 

Results from the camera ethnography were digitally shown publicly in the form of the exhibition „Das bist Du!“ Frühe Kindheit digital (Siegerlandmuseum, Siegen, 16.09.2018 to 06.01.2019). The video installations of this exhibition also make it possible for a broader public to observe how digital media practices in early childhood constitute self-references, reference to others, factual relationships and family life.

Click here for more information.

 

Publikationen

Aktuell

In ihrem reflexiven Forschungsverständnis ist die Kamera-Ethnographie kulturanthropologisch beheimatet und zugleich durch die soziologischen Laborstudien und ihren empirischen Konstruktivismus geprägt. Radikaler jedoch, als in der Soziologie üblich, wird bildgebender Kameragebrauch an die Blicksuche ethnographischer Autor/innen und ihre unverzichtbare Präsenz beim Forschen geknüpft; radikaler wiederum als in der Ethnologie üblich, besteht die Kamera-Ethnographie auf beobachtender Differenz und disziplinär verortbaren Sichtweisen.

Mohn, Bina Elisabeth. 2018. Kamera-Ethnographie: Schauen, Sehen und Wissen filmisch gestalten. In: Handbuch Filmsoziologie, hg. von Alexander Geimer, Carsten Heinze, und Rainer Winter. Wiesbaden: Springer VS.

 

Im Erscheinen

Eisenmann, Clemens, Jan Peter und Erik Wittbusch. 2019. Doing media ethnography in everyday family life with young children. Media in Action: An Interdisciplinary Journal on Cooperative Media.
Lange, Jochen. 2019. Die Materialisierung des ‚Kindlichen‘. In: Materialitäten der Kindheit. Körper, Räume, Dinge, 20:. Kinder, Kindheiten, Kindheitsforschung. Wiesbaden: Springer VS.
Mohn, Bina Elisabeth. 2019. Kamera-Ethnographie. Ethnographische Forschung im Modus des Zeigens. Programmatik und Praxis. Bielefeld: transcript Verlag.
Mohn, Bina, Pip Hare, Astrid Vogelpohl und Jutta Wiesemann. 2019. Cooperation and Difference. Camera Ethnography in the Research Project „Early Childhood and Smartphone“. Media in Action: An Interdisciplinary Journal on Cooperative Media.

 

2019

Mohn, Bina, Pip Hare, Astrid Vogelpohl und Jutta Wiesemann. 2019. Face to Face – Face  to Screen. Frühe Kindheit und Medien / Early Childhood and Media. 24 kamera-ethnographische Miniaturen / 24 camera ethnographic miniatures. Berlin, Münster, Wien, Zürich, London: LIT.

 

2018

Mohn, Bina Elisabeth. 2018. Kamera-Ethnographie. Schauen, Sehen und Wissen filmisch gestalten. In: Handbuch Filmsoziologie, hg. von Alexander Geimer, Carsten Heinze, und Rainer Winter. Springer Reference Sozialwissenschaften. Wiesbaden: Springer VS.
O A. 2018. „Das bist Du!“ Frühe Kindheit digital. 26. September, Siegerlandmuseum, Siegen.
Wiesemann, Jutta und Inka Fürtig. 2018. Kindheit zwischen Smartphone und pädagogischem Schulalltag. In: Institutionalisierungen von Kindheit. Childhood studies zwischen Soziologie und Erziehungswissenschaft., hg. von Tanja Betz u. a., 196–212. „Kindheiten – Neue Folge“. Weinheim/München: Beltz Juventa.

 

2017

Fürtig, Inka und Tanja Betz. 2017. Bericht über die gemeinsame Jahrestagung „Materialitäten der Kindheit: Körper – Räume – Dinge“ der DGS-Sektionen Soziologie der Kindheit und Soziologie des Körpers und des Sports. In: , 47:220–223. 2. Trier: Universität Trier.

 

2016

Lange, Jochen. 2016. Medienkompetenzvermittlung in der Grundschule. In: Mediales Lernen. Beispiele für eine inklusive Mediendidaktik, hg. von Markus Peschel, 7:105–114. Dimensionen des Sachunterrichts – Kinder. Sachen. Welten. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren.

 

Durch die weitere Nutzung der Seite stimmen Sie der Verwendung von Cookies zu. | By continuing to use this site, you agree to the use of cookies. Weitere Informationen | More information

Die Cookie-Einstellungen auf dieser Website sind auf "Cookies zulassen" eingestellt, um das beste Surferlebnis zu ermöglichen. Wenn du diese Website ohne Änderung der Cookie-Einstellungen verwendest oder auf "Akzeptieren" klickst, erklärst du sich damit einverstanden.

Schließen