SFB 1187 ›Medien der Kooperation‹ an der Universität Siegen

B07 - Media Practices and Copyright Law: Social and Legal Framework for the Cooperative and Derivative Creation of Copyrighted Works in the Digital Environment

Finished after Phase I.

Principal Investigators:

Prof. Dr. Dagmar Hoffmann

Prof. Dr. jur. Nadine Klass

Researchers:

Kamila Kempfert

       Yavor Stamenov

Dr. Wolfgang Reißmann (on leave in summer term 2019)

Dr. Jörg-Uwe Nieland (associated)

       Sibel Kocatepe (associated)

Svenja Kaiser (associated)

 

Media practices of the derivative and cooperative creation as well as the publication of copyrighted works are leading increasingly towards a loss of acceptance resulting in a crisis of legitimacy in copyright law, particularly in the digital environment. Inspired by the Anglo-American empirical legal studies, the research project links media ethnography and motivation analysis with the task to shape the law. In the subject area of fan fiction, the project is establishing the essential framework conditions for the cooperative creation of works as basis for a proposal for a modern copyright law depicting the current realities in media.

Forthcoming

Klass, Nadine. 2024. Urheberrecht. Baden-Baden: Nomos. https://www.nomos-shop.de/titel/urheberrecht-id-74973/.
Klass, Nadine, and Christian Alexander. 2025. Medienrecht. München: C.H. Beck.

2020

Kempfert, Kamila, and Wolfgang Reißmann. 2020. “Copyright Disclaimers in Fan Media: Legal Relevance and Cultural Practice”. UFITA 2/2019.

2019

Kempfert, Kamila. 2019. “Referenzielles Schaffen im Lichte der Regulierung des polnischen Urheberrechtsgesetzes”. UFITA 83. Jg., H.1: 120-67. https://doi.org/10.5771/2568-9185-2019-1-123.
Kempfert, Kamila, and Yavor Stamenov. 2019. “Tagungsbericht zum Symposium ‘Kreative Referenzkultur und Urheberrecht im globalen Wandel’”. UFITA 83 Jg., H. 1: 12-17. https://doi.org/10.5771/2568-9185-2019-1-13.
Klass, Nadine. 2019. “Kreative Referenzkultur und Urheberrecht im globalen Wandel”. UFITA 83 (1): 12-17. https://doi.org/10.5771/2568-9185-2019-1-7.
Kocatepe, Sibel. 2019. “Die kanadische UGC-Schranke als Modell für ein Recht auf Referenz”. UFITA 1/2019: 83-95. https://doi.org/10.5771/2568-9185-2019-1-86.
Nieland, Jörg-Uwe, and Dagmar Hoffmann. 2019. “Intime Erzählungen und transformative Schaffenspraktiken – Neuverhandlungen von Öffentlichkeit(en) im Kontext von Fan Fiction”. In Intimisierung der Öffentlichkeit. Zur multiplen Privatisierung des Öffentlichen in der digitalen Ära, edited by Patrik Ettinger, Mark Eisenegger, Marlis Prinzing, and Roger Blum, 75-96. Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-24052-3_5.
Reißmann, Wolfgang, and Svenja Kaiser. 2019. “‘Sorting Stories Out’: Classifications and Classifying in Fan Fiction”. In Infrastructuring Publics, edited by Matthias Korn, Wolfgang Reißmann, Tobias Röhl, and David Sittler, 139-67. Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-20725-0_7.
Stock, Moritz, and Jörg-Uwe Nieland. 2019. “Fan Fiction als szenische Vergemeinschaftung: Text- und Bedeutungsproduktionen und ihre Verhandlungen”. In Stilbildungen und Zugehörigkeit. Medialität und Materialität in Jugendszenen, edited by Tim Böder, Paul Eisewicht, Günter Mey, and Nicolle Pfaff, 45-66. Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-21661-0_3.

2018

Hoffmann, Dagmar, and Wolfgang Reißmann. 2018. “Selbstbestimmung in Fan-Fiction-Kulturen: Transformative Medienpraxis und Urheberrecht als Antagonisten?”. Medien & Kommunikationswissenschaft 66 (4): 466-84. https://doi.org/10.5771/1615-634X-2018-4-466.
Kocatepe, Sibel. 2018. “To Sample or Not To Sample: Geben Madonna Und Drake Bald Den Ton Im US-Amerikanischen Copyright Law An?”. GRUR Int. 67 (1): 11-19.
Reißmann, Wolfgang, and Jörg-Uwe Nieland. 2018. “Fanfiction zwischen Wirtschafts- und Kulturgut: Urheberrechtliche Problematiken, empirische Befunde und medienpolitische Reflexionen”. In Vernetzung. Stabilität und Wandel gesellschaftlicher Kommunikation, edited by Christiane Eilders, Olaf Jandura, Halina Bause, and Dennis Frieß, 288-315. Köln: Herbert von Halem.

2017

Hoffmann, Dagmar, and Nadine Klass. 2017. “The Reference as Part of the Art Form. A Turning Point in Copyright Law?”. Media in Action: Interdisciplinary Journal on Cooperative Media 1 (2): 31-36. https://www001.zimt.uni-siegen.de/ojs/index.php/mia/article/view/22.
Kempfert, Kamila, and Wolfgang Reißmann. 2017. “Transformation Works and German Copyright Law as Matters of Boundary Work”. Media in Action: Interdisciplinary Journal on Cooperative Media 1 (2): 65-91. https://www001.zimt.uni-siegen.de/ojs/index.php/mia/article/view/24.
Klass, Nadine. 2017. “Inspiration oder literarisches Plagiat? Zu den urheberrechtlichen Grenzen und Möglichkeiten der Bezugnahme auf literarische Werke”. In Zwischen gestern und morgen. Medien im Wandel. Festschrift für Mathias Schwarz, edited by Christoph Haesner, Johannes Kreile, and Gernot Schulze, 79-95. München: C.H. Beck. https://www.beck-shop.de/zwischen-gestern-morgen-medien-wandel/product/20530838.
Klass, Nadine. 2017. “Die Referenz als Teil der Kunstform: popkulturelle Praktiken und das Urheberrecht”. In Anwalt des Urheberrechts. Festschrift für Gernot Schulze, edited by Thomas Dreier, Karl-Nikolaus Peifer, and Louisa Specht, 147-55. München: C.H. Beck.
Kocatepe, Sibel. 2017. “All Eyes on Canada: Hat die kanadische ‚YouTube’-Schranke für nutzergenerierte Inhalte Vorbildqualität?”. GRUR Int 2017, 400-409. https://beck-online.beck.de/?vpath=bibdata%2fzeits%2fGRURINT%2f2017%2fcont%2fGRURINT%2e2017%2eH05%2egl1%2ehtm.
Kocatepe, Sibel. 2017. “Fair Dealing im Zeitalter postmoderner Kreativität: Ein Privileg mit Hindernissen”. In Immaterialgüter und Digitalisierung. Junge Wissenschaft zum Gewerblichen Rechtsschutz, Urheber- und Medienrecht, edited by Moritz Hennemann and Andreas Sattler, 257-75. Baden-Baden: Nomos. https://doi.org/10.5771/9783845284118-256.
Kocatepe, Sibel. 2017. “Re-Use under US-American Copyright Law: Fair Use as a Best Practice or Just a Myth of Balance in Copyright?”. Media in Action: Interdisciplinary Journal on Cooperative Media 1 (2): 135-55.
Reißmann, Wolfgang, and Dagmar Hoffmann. 2017. “Fanfantasien und Jugendschutz: Selbstregulierung in Fanfiction-Archivplattformen”. tv diskurs 21 (3): 80-85. https://tvdiskurs.de/beitrag/fanfantasien-und-jugendschutz/.
Reißmann, Wolfgang, and Dagmar Hoffmann. 2017. “Mediatisierung und Mediensozialisation. Überlegungen zum Verhältnis zweier Forschungsfelder”. In Mediatisierung und Mediensozialisation. Prozesse – Räume – Praktiken, edited by Dagmar Hoffmann, Friedrich Krotz, and Wolfgang Reißmann, 59-78. Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-14937-6_4.
Reißmann, Wolfgang, Nadine Klass, and Dagmar Hoffmann. 2017. “Fan Fiction, Urheberrecht und Empirical Legal Studies”. POP. Kultur & Kritik 6 (1): 156-72. https://doi.org/10.14361/pop-2017-0120.
Reißmann, Wolfgang, Moritz Stock, Svenja Kaiser, Vanessa Isenberg, and Jörg-Uwe Nieland. 2017. “Fan (Fiction) Acting on Media and the Politics of Appropriation”. Media and Communication 5 (3). http://dx.doi.org/10.17645/mac.v5i3.990.

2016

Klass, Nadine. 2016. “Satire im Spannungsfeld von Kunstfreiheitsgarantie und Persönlichkeitsrechtsschutz”. AfP 2016, no. 6: 477-90. http://www.afp-medienrecht.de/46263.htm.
Klass, Nadine. 2016. “Re-Use: Kompilation, Parodie, Doku-Fiction – Rechtliche Rahmenbedingungen abhängigen Werkschaffens im Film”. ZUM 60 (10): 801-4. https://online.ruw.de/suche/inter/1.7.2-RE-USE--Kompil-Parod-Doku-Ficti--Recht-Rahme-94521dc556e0ef28f4900cca85ae0d6d.
Lauber-Rönsberg, and Kempfert. 2016. “Das öffentliche Zugängigmachen von Sprachwerken in der Hochschullehre: Rahmenbedingungen und aktuelle Entwicklungen”. GRUR-Prax 2016: 234-36.
Reißmann, Wolfgang. 2016. “Digitale Jugendkultur(en)”. In Handbuch Soziale Praktiken und Digitale Alltagswelten, edited by Heidrun Friese, Gala Rebane, Marcus Nolden, and Miriam Schreiter. Springer Reference Sozialwissenschaften. Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-08460-8_43-1.