This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
- Digitalisation und media usage in children’s everyday lives and in schools
- Classroom- and learning research
- Ethnography
Wiesemann, J., Eisenmann, C., Fürtig, I., Lange, J., Mohn, B.E. (Eds.)
Digitale Kindheiten
Reihe: Medien der Kooperation
Wiesbaden: Springer VS, ISBN 978-3-658-31725-6
Die Digitalität der Gesellschaft ist durch einen Strukturwandel in allen gesellschaftlichen Bereichen gekennzeichnet. Wie sind digitale Medien Teil gegenwärtiger Kindheiten? Die Untersuchung von Medien und Medienpraktiken im Alltag der Kinder sind neue Herausforderungen für die Kindheits- und Familienforschung, denen mit einem innovativen methodischen und methodologischen Repertoire begegnet wird. Der Band leistet einen Beitrag dazu, die medialen Formen von Kindsein und Familiesein zu klären und etabliert digitale Kindheiten als ein eigenständiges Forschungsfeld.
Selection:
- Mohn, Bina; Hare, Pip; Vogelpohl, Astrid und Wiesemann, Jutta. 2019. Face to Face – Face to Screen. Frühe Kindheit und Medien / Early Childhood and Media. 24 kamera-ethnographische Miniaturen / 24 camera ethnographic miniatures. Berlin, Münster, Wien, Zürich, London: LIT
- Kalthoff, Herbert, Jutta Wiesemann, Jochen Lange und Tobias Röhl. 2019. The meaning of things. Didactic objects and the implementation of educational theory, Pedagogy, Culture & Society, DOI: 10.1080/14681366.2019.1634124
- Wiesemann, Jutta und Jochen Lange. 2018. Education manufacture. The commercial development of educational products for schools. In: British Journal of Sociology of Education (BJSE). Online First: https://doi.org/10.1080/01425692.2018.1480356
- Wiesemann, Jutta und Klaus Amann. 2018. Co-operation is a feature of sociality, not an attribute of people. Media in Action: An Interdisciplinary Journal on Cooperative Media. S.203-216. https://www001.zimt.uni-siegen.de/ojs/index.php/mia/issue/view/9
- Wiesemann, Jutta (2010): Ethnographie (machen) mit Kindern. Die Beobachtung der Beobachter. In: Cloos, P./ Heinzel, F./ Thole, W. (Hrsg.): Auf unsicherem Terrain. Ethnographische Forschung im Kontext des Bildungs- und Sozialwesens, Wiesbaden, Springer, S. 143-151.
- Wiesemann, Jutta (2006): Die Sichtbarkeit des Lernens - empirische Annäherung an einen pädagogischen Lernbegriff. In: Cloos, P. / Thole, W. (Hrsg.): Ethnographische Zugänge. Professions- und adressatInnenbezogene Forschung im Kontext von Schule und Sozialer Arbeit, Wiesbaden, Springer, S. 171-183.