Wiesemann, Jutta, Prof. Dr.

B05 and Ö Principal Investigator

Jutta Wiesemann is Professor of Educational Sciences specialising in primary and pre-school education at the Department of Educational Science and Psychology, University of Siegen. She is the Principal Investigator of subproject B05 “Early Childhood and Smartphone” within the Collaborative Research Centre 1187 “Media of Cooperation.”

After studying primary education and passing her state examination at the University of Bielefeld, Jutta Wiesemann went on to complete her PhD in educational sciences with the support of a scholarship from the DFG.

From 2011 to 2015, Jutta Wiesemann was the founding director of the University of Siegen’s Centre for Teacher Training and Education Research (ZLB), and was responsible for restructuring the university’s teaching degrees into modular BA and MA courses, as well as the institutionalising its education research programme. Her own research investigates the how learning processes are mediated and their materiality.

  • Digitalisation und media usage in children’s everyday lives and in schools
  • Classroom- and learning research
  • Ethnography

Wiesemann, J., Eisenmann, C., Fürtig, I., Lange, J., Mohn, B.E. (Eds.)
Digitale Kindheiten
ReiheMedien der Kooperation
Wiesbaden: Springer VS, ISBN 978-3-658-31725-6

Die Digitalität der Gesellschaft ist durch einen Strukturwandel in allen gesellschaftlichen Bereichen gekennzeichnet. Wie sind digitale Medien Teil gegenwärtiger Kindheiten? Die Untersuchung von Medien und Medienpraktiken im Alltag der Kinder sind neue Herausforderungen für die Kindheits- und Familienforschung, denen mit einem innovativen methodischen und methodologischen Repertoire begegnet wird. Der Band leistet einen Beitrag dazu, die medialen Formen von Kindsein und Familiesein zu klären und etabliert digitale Kindheiten als ein eigenständiges Forschungsfeld.

(c) Springer VS, Wiesbaden

 

Selection:

  • Mohn, Bina; Hare, Pip; Vogelpohl, Astrid und Wiesemann, Jutta. 2019. Face to Face – Face to Screen. Frühe Kindheit und Medien / Early Childhood and Media. 24 kamera-ethnographische Miniaturen / 24 camera ethnographic miniatures. Berlin, Münster, Wien, Zürich, London: LIT
  • Kalthoff, Herbert, Jutta Wiesemann, Jochen Lange und Tobias Röhl. 2019. The meaning of things. Didactic objects and the implementation of educational theory, Pedagogy, Culture & Society, DOI: 10.1080/14681366.2019.1634124
  • Wiesemann, Jutta und Jochen Lange. 2018. Education manufacture. The commercial development of educational products for schools. In: British Journal of Sociology of Education (BJSE). Online First: https://doi.org/10.1080/01425692.2018.1480356
  • Wiesemann, Jutta und Klaus Amann. 2018. Co-operation is a feature of sociality, not an attribute of people. Media in Action: An Interdisciplinary Journal on Cooperative Media. S.203-216.  https://www001.zimt.uni-siegen.de/ojs/index.php/mia/issue/view/9
  • Wiesemann, Jutta (2010): Ethnographie (machen) mit Kindern. Die Beobachtung der Beobachter. In: Cloos, P./ Heinzel, F./ Thole, W. (Hrsg.): Auf unsicherem Terrain. Ethnographische Forschung im Kontext des Bildungs- und Sozialwesens, Wiesbaden, Springer, S. 143-151.
  • Wiesemann, Jutta (2006): Die Sichtbarkeit des Lernens - empirische Annäherung an einen pädagogischen Lernbegriff. In: Cloos, P. / Thole, W. (Hrsg.): Ethnographische Zugänge. Professions- und adressatInnenbezogene Forschung im Kontext von Schule und Sozialer Arbeit, Wiesbaden, Springer, S. 171-183.