Kirsten, Karina, Dr.
Z Scientific Coordination, Ö ResearcherUniversität Siegen, Herrengarten 3, AH-A 226, 57072 Siegen
Karina Kirsten holds a PhD in Media Studies from Philipps-Universität Marburg. She studied Film and Media Studies in Marburg and Paris. From 2012 to 2014, she was editor of the journal MEDIENwissenschaft: Rezensionen | Reviews, and then a research associate and lecturer in Media Studies at Philipps-Universität Marburg. In January 2021, she started working as coordinator at the CRC “Media of Cooperation“. She was a research fellow at the University of Innsbruck in winter term 2021/22.
Her research in Media Studies includes genre criticism, media convergence, and mobile media. With a focus on inter- and transmedia dynamics in film, television, and new media, she explores the history of film genres and associated promotional media. She is currently focusing on the use of digital media technologies in alpine sport activities and the way in which these technologies effect the perception of the Alps and the understanding of alpine space and mobility.
(2023) "Tourist encounters with a “GoPro”: Three layers of hike&fly paragliding travels." Tourism Geographies: Special Issue “Emerging Media Technologies in the Tourist Encounter”. http://dx.doi.org/10.1080/14616688.2023.2275161
(2022) "Navigating Hike&Fly: Soziotechnonatürliche Praktiken und Netzwerke alpinen Navigierens zu Fuß und in der Luft." Navigationen – Zeitschrift für Medien- und Kulturwissenschaft, p.119-136. http://dx.doi.org/10.25819/ubsi/10108
(2022) Genresignaturen: Diskurshistorische Perspektiven auf das Psycho-Universum von 1960 bis 2017. Springer.
(2021) "A New Genre Arena? Questions of Genre in the Digital Age of Promotional Media" Media and Genre: Dialogues in Aesthetics and Cultural Analysis, ed. by Ivo Ritzer. Palgrave Macmillan. S.131-163.
(2021) "Auf der Suche nach kollektiver Sichtbarkeit. Der Schwarze weibliche Körper im Horrorfilm zwischen Andersartigkeit und oppositional gaze" Genre und Race. Mediale Interdependenzen von Ästhetik und Politik, ed. by Irina Gradinari and Ivo Ritzer. Springer. S.67-84.
(2016) "Western remediated. Der Wilde Westen als Action-Adventure in Red Dead Redemption" Spielzeichen. Theorien, Analysen und Kontexte des zeitgenössischen Computerspiels, ed. by Martin Hennig und Hans Krah. VWH, S.228-247.
(2016) "Film noir, Gangsterfilm, Heist-Movie. Die ‹multiple Genrehaftigkeit› von Thomas Arslans Im Schatten" An- und Aussichten. Dokumentation des 26. Film- und Fernsehwissenschaftlichen Kolloquiums, ed. by Philipp Blum and Monika Weiß. Schüren, S.42-58.
(2014) “Von verfolgten Tieren und gefangenen Menschen. Der Hund als politische Ausdrucksfigur in Pardé (IR 2013)" AugenBlick – Konstanzer Hefte zur Medienwissenschaft. Heft 60: Animalische Audiovisionen. Modellierungen des Tieres in Film und Fernsehen. S.37-53.
(2014) With Carlo Thielmann. Online-Blog “30 Jahre MEDIENwissenschaft: Rezensionen | Reviews" MEDIENwissenschaft: Rezensionen | Reviews: Special edition for the 30th anniversary. 30jahremedien.blogspot.de
(2014) With Carlo Thielmann. "MEDIENwissenschaft: Rezensionen | Reviews in der Lehre. Ein Erfahrungsbericht" MEDIENwissenschaft: Rezensionen | Reviews, 31, 2/3, S.153-155.
(2013) "Die Mise en Image des ‘natürlichen’ Lichts. Die 15. Marburger Kameragespräche mit dem Träger des Marburger Kamerapreises 2013 Reinhold Vorschneider" MEDIENwissenschaft: Rezensionen | Reviews, 30, 2, S.145-147.
(2012) "Eine vergessene Geschichte spricht. Erinnerung und Vergegenwärtigung in Bertrand Taverniers Dokumentation über den Algerienkrieg: La guerre sans nom" Bertrand Tavernier, ed. by Karl Prümm. text+kritik, S.88-107.