Schrey, Dominik, Dr.

Z Scientific Coordination

University of Siegen

CRC 1187 Media of Cooperation

Herrengarten 3

D-57072 Siegen

Tel.:  +49(0)271 740 4664

Dominik Schrey is one of the scientific coordinators of the CRC 1187 Media of Cooperation at the University of Siegen (since May 2024).

He completed his doctorate in 2016 at the Karlsruhe Institute of Technology with the thesis “Analog Nostalgia in Digital Media Culture” (published in German by Kadmos in 2017). Subsequently, he worked as a postdoc at the Chair of Media Ecology at the University of Freiburg, substitute professor at the Cologne Game Lab (CGL), and lecturer (akademischer Rat) at the Chair of Media Studies/Digital Cultures at the University of Passau.

He held research fellowships at Harvard University (Film and Visual Studies) in 2011, Tongji University Shanghai in 2016, and the International Research Center for Cultural Studies (IFK) in Vienna in 2021.

  • Media theory
  • Media history
  • Media aesthetics
  • Media ecology
  • STS

2024

“Chrono-Fotogrammetrie. Der Beitrag der Gletschervermessung zur Geschichte der Fotografie”. In: Fotogeschichte. Beiträge zur Geschichte und Ästhetik der Fotografie 172 “Vermessene Bilder“ (2024 im Erscheinen): 6-14.

“Analog Nostalgia”. In: Routledge Handbook on Nostalgia. Hg. von Tobias Becker und Dylan Trigg. London: Routledge 2024 (im Erscheinen).

“Symbole, Sensoren und Archive des Klimawandels. Gletscher als Medien des Anthropozäns”. In: Anthropozän. Interdisziplinäre Perspektiven und philosophische Bildung. Hg. v. Florian Wobser. Frankfurt am Main: Campus 2024 (im Erscheinen), 113-133.

2023

“Gespenster im Glashaus. Reflexionen über die moderne Heimsuchung” (gem. mit Szilvia Gellai). In: Gespenster. Genossen in Zeit und Raum. Hg. v. Edit Kovács und Katalin Teller. Wien: Praesens 2023, 31-48.

2022

“Mimesis, Medien, Nostalgie”. In: Mimesis Expanded. Die Ausweitung der mimetischen Zone. Hg. v. Friedrich Balke und Elisa Linseisen. Paderborn: W. Fink 2022, 169-189. DOI: 10.30965/9783846764947.

“Räumliche Signaturen der Berechenbarkeit. Anmerkungen zu Tom Hillenbrands Drohnenland” (gem. mit Szilvia Gellai). In: Mediale Signaturen von Überwachung und Selbstkontrolle. Hg. v. Torsten Erdbrügger, Liane Schüller und Werner Jung. Bern: Peter Lang 2022, 245-266. DOI: 10.3726/b19334.

2021

“Nostalgia as an Agent in the Life Cycle of Media”. In: Media Fields Journal. Critical Explorations in Media and Space 16 „Life Cycles of Media“ (2021). URL:  https://mediafieldsjournal.org/nostalgia-as-an-agent-in-the-l/

“Nostalgie analogique et art de la ruine”. In: Nostalgies contemporaines. Médias, cultures et technologies. Hg. v. Emmanuelle Fantin, Sébastien Fevry und Katharina Niemeyer. Villeneuve-d’Ascq: Presses univer-sitaires du Septentrion 2021, 305-322. DOI: 10.4000/books.septentrion.135311.

“‘The analytical brain of urban life’. Zur Kulturgeschichte der Straßenlaterne im 21. Jahrhundert”. In: Kulturwissenschaftliche Zeitschrift 4 (2/2019 [2021]): 113-132. DOI: 10.2478/kwg-2019-0092.

Intertextualität und Intermedialität. Theoretische Grundlagen – Exemplarische Analysen (gem. mit Guido Isekenmeier und Andreas Böhn). Stuttgart 2021. DOI: 10.1007/978-3-476-04377-1.

2020

“Alpine Topographies of Loss. On the Media Temporality of Glaciers”. In: MAST. The Journal of Media Art Study and Theory 1.2 (2020): 148-172. DOI: 10.59547/26911566.1.2.09.

“Die dünnen Häute der Gletscher. Eine medienglaziologische Untersuchung”. In: Kritische Berichte. Zeitschrift für Kunst- und Kulturwissenschaften 48(3/2020): 44-54.

“Medienglaziologie. Kartierungen einer Medialität der Gletscher”. In: Medienkomparatistik. Beiträge zur Vergleichenden Medienwissenschaft 2 (2020): 213-229.

2019

怀旧4.0?现代化,落伍及回顾往昔·[德]多米尼克, 史莱.社会科学视角下的数字化进程/. 郑春荣, (德)亚历珊德拉·豪斯泰因主编. 上海:, 同济大学出版社 (Tongji University Press) 2019, S. 166-180.

2018

“Compact Disc” (gem. mit Axel Volmar). In: Handbuch Sound. Geschichte, Begriffe, Ansätze. Hg. v. Daniel Morat und Hansjakob Ziemer. Stuttgart: Metzler 2018, 324-328.

2017

Analoge Nostalgie in der digitalen Medienkultur. Berlin 2017: Kulturverlag Kadmos. URL: https://orcid.org/0000-0002-4106-9341.