SFB 1187 ›Medien der Kooperation‹ an der Universität Siegen

B07 - Media Practices and Copyright Law: Social and Legal Framework for the Cooperative and Derivative Creation of Copyrighted Works in the Digital Environment

Principal Investigators:

Prof. Dr. Dagmar Hoffmann

Prof. Dr. jur. Nadine Klass

Researchers:

Kamila Kempfert

Sibel Kocatepe

Dr. Wolfgang Reißmann

 

Media practices of the derivative and cooperative creation as well as the publication of copyrighted works are leading increasingly towards a loss of acceptance resulting in a crisis of legitimacy in copyright law, particularly in the digital environment. Inspired by the Anglo-American empirical legal studies, the research project links media ethnography and motivation analysis with the task to shape the law. In the subject area of fan fiction, the project is establishing the essential framework conditions for the cooperative creation of works as basis for a proposal for a modern copyright law depicting the current realities in media.

 

Project-related Publications

  • Kocatepe, Sibel (2017): „All Eyes on Canada: Hat die kanadische ‚YouTube’-Schranke für nutzergenerierte Inhalte Vorbildqualität?“, in: GRUR Int 2017, 400 ff.
  • Reißmann, Wolfgang/Klass, Nadine/Hoffmann, Dagmar (2017): „Fan Fiction, Urheberrecht und Empirical Legal Studies“, in: POP. Kultur & Kritik 6(1), S. 154-172.
  • Hoffmann, Dagmar (2017): „Medien“, in: Gugutzer, Robert/Klein, Gabriele/Meuser, Michael (Hg.): Handbuch Körpersoziologie. Band 2: Forschungsfelder und Methodische Zugänge. Wiesbaden: Springer VS, S. 161-174.
  • Reißmann, Wolfgang/Hoffmann, Dagmar (2017): „Mediatisierung und Mediensozialisation. Überlegungen zum Verhältnis zweier Forschungsfelder“, in: Hoffmann, Dagmar/Krotz, Friedrich/Reißmann, Wolfgang (Hg.): Mediatisierung und Mediensozialisation. Prozesse – Räume – Praktiken. Wiesbaden: Springer VS, S. 59-78.  
  • Klass, Nadine (2016): „Satire im Spannungsfeld von Kunstfreiheitsgarantie und Persönlichkeitsrechtsschutz“, in: AfP 2016, S. 477-490. 
  • Klass, Nadine (2016): „Re-Use: Kompilation, Parodie, Doku-Fiction – Rechtliche Rahmenbedingungen abhängigen Werkschaffens im Film“, in: ZUM 60(10), S. 801-804. 
  • Reißmann, Wolfgang (2016): „Digitale Jugendkultur(en)“, in: Friese, Heidrun/Rebane, Gala/Nolden, Marcus/Schreiter, Miriam (Hg.): Handbuch Soziale Praktiken und Digitale Alltagswelten. Springer Reference Sozialwissenschaften, DOI 10.1007/978-3-658-08460-8_43-1.
  • Klass, Nadine (2015): „Werkgenuss und Werknutzung in der digitalen Welt: Bedarf es einer Harmonisierung des Urheberpersönlichkeitsrechts?“, in: ZUM 59(4), S. 290-307.