SFB 1187 ›Medien der Kooperation‹ an der Universität Siegen

B03 - “Going Public” in Media-Cooperative Forms of Engagement

Teamfoto_B03

 

Principal Investigator:

Prof. Dr. Sigrid Baringhorst 

Researchers:

Lisa Villioth

Dr. Mundo Yang

Student Assistants:

Katharina Gröger

Katrin Hedemann

Andrea Issinger

Nicole Landefeld

Former Student Assistants:

Maurits Heumann

Björn Müller

Christoph Schweisfurth

 

With the help of social media new forms of civil society engagement have emerged. Particularly within the issue-publics of green energy and sustainable agriculture, citizens apply new approaches of publishing claims online as well as offline. The research project reconstructs these new forms of civic engagement by using interviews, participation diaries and netnografy. The goal is to elucidate change agents, main media practices, motives, and learning processes. The cases under study vary regarding their contentious or problem-solving, experimental character. The main objective of the research project is a new concept of 'creative publics' based on John Dewey's democratic experimentalism.

 

B03

"Wir-haben-es-satt-Demonstration" Berlin, 16. Jan. 2016. Foto: Mundo Yang

Department Blog: https://greenovationunisiegen.wordpress.com/

 

Publications

Featured

This chapter focuses on how media used within political consumerism are to be studied. There are basically two research traditions in the state of the art. The first focuses on phenomena such as culture jamming, while the second analyzes the effects of discursive political consumerism on mass media. The former derives its concepts from media studies, while the latter applies methods such as content analysis and frame interpretation from communication studies.

Yang, M., & Baringhorst, S. (2018). Studying Media Within Political Consumerism: Past and Present. In M. Boström, M. Micheletti, & P. Oosterveer (Eds.), The Oxford Handbook of Political Consumerism. Oxford: Oxford University Press.

 

Forthcoming

 

2019

Baringhorst, S. (2019). Partizipation in invited und invented spaces des Internet – unpolitisch und postdemokratisch? In I. Engelmann, M. Legrand, & H. Marzinkowski (Eds.), Politische Partizipation im Medienwandel (pp. 29–51). Berlin: Böhland&Schlemmer Verlag.
Baringhorst, S. (2019). Der Nutzer als Wächter – Zivilgesellschaftliche Medienpraktiken eines herrschaftskritischen Going Public im Internet. In J. Bedford-Strohm (Ed.), Digitaler Strukturwandel der Öffentlichkeit. Ethik und politische Partizipation in interdisziplinärer Perspektive (pp. 103–119). Baden-Baden: Nomos. Retrieved from https://www.nomos-elibrary.de/10.5771/9783845291802-101.pdf
Baringhorst, S., Yang, M., & Witterhold, K. (2019). ‘Doing political culture’ in Alltagspraktiken der Politisierung von Konsum. Theoretische und methodische Herausforderungen eines neuen Forschungsfelds der politischen Kulturforschung. In W. Bergem, P. Diehl, & H. Lietzmann (Eds.), Politische Kulturforschung reloaded. Theorien, Methoden und Ergebnisse neuerer Forschung zum Zusammenhang von Politik und Kultur. (pp. 89–109). Wiesbaden: Springer. Retrieved from https://www.transcript-verlag.de/978-3-8376-4747-1/politische-kulturforschung-reloaded/?number=978-3-8394-4747-5
Villioth, L. (2019). Politischer Protest im Internet und auf der Straße. Neue Gesellschaft/Frankfurter Hefte, Nr. 4/2019 “Politik der Straße?,” 23–25. Retrieved from https://www.frankfurter-hefte.de/artikel/politischer-protest-im-internet-und-auf-der-strasse-2665/
Yang, M., Villioth, L., & Radtke, J. (2019). Foodsharing as the Public Manufacturing of Food Reuse. In M. Korn, W. Reißmann, T. Röhl, & D. Sittler (Eds.), Infrastructuring Publics / Making Infrastructures Public (pp. 113–137). Wiesbaden: Springer VS. Retrieved from https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-658-20725-0_6

 

2018

Yang, M. (2018). NGOs im Netz: Tendenzen hin zu massenpersönlicher Kommunikation. In N. Remus & L. Rademacher (Eds.), Handbuch NGO-Kommunikation (pp. 277–293). Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden.
Yang, M. (2018). Zivilgesellschaftliche Digitalisierung bedarfsgerecht gestalten. Newsletter Für Engagement Und Partizipation in Deutschland, 13/2018, 1–6. Retrieved from https://www.b-b-e.de/fileadmin/inhalte/aktuelles/2018/06/newsletter-13-yang.pdf
Yang, M., & Baringhorst, S. (2018). Studying Media Within Political Consumerism: Past and Present. In M. Boström, M. Micheletti, & P. Oosterveer (Eds.), The Oxford Handbook of Political Consumerism (p. Online-Version: DOI: 10.1093/oxfordhb/9780190629038.013.7). Oxford: Oxford University Press.

 

2017

Baringhorst, S. (2017). Zivilgesellschaftliches Engagement im Netz – neue Formen der Personalisierung und Mobilisierung. Online unter: https://www.bpb.de/lernen/digitale-bildung/werkstatt/260084/zivilgesellschaftliches-engagement-im-netz-neue-formen-der-personalisierung-und-mobilisierung. Digitale Bildung in Der Praxis. Werkstatt.Bpb.De.
Baringhorst, S. (2017). Netzaktivismus – Neue Formen der Personalisierung und professionellen Bündelung zivilgesellschaftlichen Engagements. Online unter: https://fiph.de/veroeffentlichungen/journale/cover-downloads/fiph_038_RZ_Journal_Ausgabe_30_2017-10-27_Schwerpunktthema_Sigrid_Baringhorst.pdf?m=1509107988&. Fiph-Journal, 4–7.
Baringhorst, S. (2017). Netzaktivismus. Neue Formen der Personalisierung und professionelle Bündelung zivilgesellschaftlichen Engagements. Online unter: http://library.fes.de/pdf-files/akademie/13560.pdf. In Friedrich-Ebert-Stiftung (Ed.), Kongress zu Digitalisierung und Demokratie. Impulssammlung (pp. 18–19). Berlin: Friedrich-Ebert-Stiftung.
Baringhorst, S., Yang, M., Voss, K., & Villioth, L. (2017). Webzentrierte Hybridkampagnen – Ausdruck postdemokratischer Protestpartizipation? Leviathan, 45(33), 171–198.
Dang-Anh, M., Pfeifer, S., Reisner, C., & Villioth, L. (2017). Medienpraktiken – Situieren, Erforschen, Reflektieren. Eine Einleitung. Navigationen – Zeitschrift Für Medien- Und Kulturwissenschaften, 17(1), 7–36.
Yang, M., & Baringhorst, S. (2017). Politischer Konsum im Netz als Ausdruck des Wandelns politischer Partizipation. In M. Jaeger-Erben, J. Rückert-John, & M. Schäfer (Eds.), Soziale Innovationen für nachhaltigen Konsum: Wissenschaftliche Perspektiven, Strategien der Förderung und gelebte Praxis (pp. 191–215). Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden.

 

2016

Baringhorst, S. (2016). Nachhaltigkeit durch politischen Konsum und Internetaktivismus – Neue Engagementformen zwischen postdemokratischer Partizipation und demokratischem Experimentalismus. In G. Diendorfer & M. Welan (Eds.), Demokratie und Nachhaltigkeit. Verbindungslinien, Potentiale und Reformansätze (pp. 43–60). Innsbruck: Studienverlag.
Baringhorst, S., & Villioth, L. (2016). „Same, Same but Different“ – Zum Wandel von Organisations- und Beteiligungsformen von Protest im Netz. POLIS, (3), 12–15.

Durch die weitere Nutzung der Seite stimmen Sie der Verwendung von Cookies zu. | By continuing to use this site, you agree to the use of cookies. Weitere Informationen | More information

Die Cookie-Einstellungen auf dieser Website sind auf "Cookies zulassen" eingestellt, um das beste Surferlebnis zu ermöglichen. Wenn du diese Website ohne Änderung der Cookie-Einstellungen verwendest oder auf "Akzeptieren" klickst, erklärst du sich damit einverstanden.

Schließen