Borbach, Christoph

Scientific Coordination

Christoph Borbach is a scientific coordinator of the CRC “Media of Cooperation”. He studied Media, History and Musicology at Humboldt University of Berlin. Between 2016 and 2019 he has been a research assistant at the graduate school “Locating Media” at the University of Siegen and at Martin Luther University Halle-Wittenberg afterwards. He has been a research fellow at the Institute for Advanced Study “Media Cultures of Computer Simulation (MECS)” in Lüneburg and was lecturer at the University of Vienna, Burg Giebichenstein University of Art and Design, and Leuphana University, among others. His research interest include: Media theory, media history and media praxeology.

„Epistemologisches Reverse Engineering. Oder: Über Techniktheorie(n), Gilbert Simondon und das Echolot“. In: Eckhard Geitz, Christian Vater und Silke Zimmer-Merkle (Hrsg.): Black Boxes – Versiegelungskontexte und Öffnungsversuche. Interdisziplinäre Perspektiven (Reihe Materiale Textkulturen 31), Berlin u.a.: De Gruyter, 2020, S. 227–252.

„Navigating (through) Sound. Auditory Interfaces in Maritime Navigation Practice, 1900–1930“. Interface Critique No. 2 (2019), S. 17–33. [open access: https://journals.ub.uniheidelberg.de/index.php/ic/article/view/66977/60265]

„Speichern als Übertragen – Übertragen als Speichern. Zur technischen Frühgeschichte akustischer delay lines und ihre Verschränkung zweier Medienfunktionen“. Technikgeschichte Jahrgang 86 Heft 2, 2019, S. 101–129.

„Reduced to the Max. Medienminiaturisierung als Erfolgsgeschichte am Beispiel der GPS-Empfänger“. In: Oliver Ruf und Uta Schaffers (Hrsg.): Kleine Medien. Kulturtheoretische Lektüren (Reihe Mikrographien / Mikrokosmen. Kultur-, literatur- und medienwissenschaftliche Studien 1), Würzburg: Königshausen & Neumann, 2019, S. 35–57.

„Mister Phonograph. Das Gendering des Phonographen und Echos Re-Inkarnation als Mann“. In: Rebecca Grotjahn u.a. (Hrsg.): Das Geschlecht musikalischer Dinge (Reihe Jahrbuch Musik und Gender 11), Hildesheim: Olms, 2019, S. 133–144.

„Siren Songs and Echo’s Response: Towards a Media Theory of the Voice in the Light of Speech Synthesis“. On_Culture: The Open Journal for the Study of Culture 2, 2016. [open access: http://geb.unigiessen.de/geb/volltexte/2016/12354]